ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

Είδαμε και προτείνουμε: "Μαθήματα Κωμωδίας" του Θοδωρή Αθερίδη


Με μεγάλη προσμονή, βρέθηκα μεταξύ των θεατών στο θέατρο Κολοσσαίον, προκειμένου να παρακολουθήσω τη παράσταση «Μαθήματα Κωμωδίας», σε σενάριο και σκηνοθεσία του Θοδωρή Αθερίδη.

Οφείλω να ομολογήσω πως, παρότι δυσκολεύομαι αρκετά να γελάσω σε κωμωδίες, το συγκεκριμένο έργο, αξιοποιώντας όλες τις τραγελαφικές καταστάσεις που βιώνουμε καθημερινά, ανθρώπους από διαφορετικές καταβολές, με ευδιάκριτη ιδιοσυγκρασία, αλλά και την αισθητή χημεία των ηθοποιών επί σκηνής, κατόρθωσε να με κάνει όχι μόνο να ξεχαστώ από τα όσα με ταλανίζουν, αλλά και να γελάσω με εκείνο το γέλιο που σε κάνει να σκέφτεσαι «Η ζωή τελικά είναι όμορφη και χαίρομαι που μου δόθηκε η ευλογία να γελώ».

Ο Θοδωρής Αθερίδης επιμελήθηκε ένα κείμενο που πήγαζε από το μύχιον της ψυχής του, αντιλήφθηκα αμέσως πως δεν επρόκειτο για ένα κείμενο το οποίο συγγράφηκε αποκλειστικά για να ανεβεί ως παράσταση, ίσως ξεκίνησε από μια εσωτερική ανάγκη του συγγραφέα να «παντρέψει» στο χαρτί τις αφιλτράριστες σκέψεις του για τη ζωή με μια συμπαγή θεατρική σύμβαση. Μια από τις φράσεις του έργου που μου έμειναν στο μυαλό ήταν η εξής: “Δεν πας στο θέατρο για να ακούσεις και να δεις τι θα πει ο ηθοποιός, αλλά τι δεν θα πει.»  Όντως, ταυτίζομαι απόλυτα και συμπληρώνω: Ο τρόπος με τον όποιον ένας ηθοποιός θα προσπαθήσει να μη γελάσει σε μια κατά τα άλλα κωμική σκηνή, θα προσπαθήσει να μη κλάψει σε στιγμή πένθους, θα τολμήσει να μην εκφράσει τα πραγματικά του συναισθήματα όταν κρίνει πως αυτό είναι απαραίτητο είναι και ο λόγος που, ως θεατές, αποζητούμε να παρακολουθούμε καλό και ποιοτικό θέατρο.

Η υπόθεση: Τέσσερις άνθρωποι, άγνωστοι μεταξύ τους, έχοντας εντοπίσει και συμφιλιωθεί με το «μικρόβιο» του θεάτρου μέσα τους, αποφασίζουν να συμμετάσχουν σε μαθήματα υποκριτικής, ούτως ώστε να εκπαιδευτούν πάνω στην κωμωδία, ένα από τα δυσκολότερα θεατρικά είδη. Συγκεντρώνονται στο σπίτι του δασκάλου υποκριτικής, του Γαλέριου, ο οποίος προσπαθεί με νύχια και με δόντια να τους μυήσει στα μυστικά του θεατρικού χιούμορ, δίχως να τα καταφέρνει με ευκολία. Η αναμενόμενη διαφορετικότητα των μαθητών, αλλά και η ψυχική κούραση του δασκάλου, δημιουργούσαν συνεχώς εξωφρενικές καταστάσεις, με αποτέλεσμα το κοινό να ξεκαρδίζεται με εκείνο το γάργαρο, πηγαίο γέλιο.

Πέρα από τον Θοδωρή Αθερίδη, ο οποίος και λειτούργησε ως συνδετικός κρίκος για τους υπόλοιπους ηθοποιούς, διέκρινα τις ερμηνείες της Δήμητρας Ματσούκα και του Κωνσταντίνου Μαγκλάρα. Ερμηνεύοντας την αφελή, αλλά καλόκαρδη και φιλόδοξη “Μάρθα”, η Ματσούκα χρησιμοποίησε όλα εκείνα τα στοιχεία της που την κάνουν να ξεχωρίζει. Την άκρως εκφραστική και χαρακτηριστική φωνή της, την ικανότητα της να μιλά χωρίς να μιλά μέσω της γλώσσας του σώματος, καθιστώντας την έτσι μια παρουσία πάνω στην σκηνή που οδηγεί τον θεατή να κρέμεται από τα χείλη της. Συγχαίρω ιδιαιτέρως τον Κωνσταντίνο Μαγκλάρα για όλη εκείνη τη ψυχική δύναμη και προετοιμασία που αφιέρωσε στο σωματικό θέατρο για τις ανάγκες της παράστασης. Δίνοντας ζωή στον “Λαυρέντη”, έναν νέο και γεμάτο αμφιλεγόμενο χιούμορ άνθρωπο, με εμφανή τα σημάδια που του προκάλεσε στη ψυχή ένα πρόσωπο από το στενό του οικογενειακό περιβάλλον, επιδόθηκε σε ακραίες σωματικές κινήσεις. Πότε σαν λυσσασμένος σκύλος, άλλοτε σαν showman. Εντυπωσιάστηκα όταν μέσω της παντομίμας έδειχνε πως τον τραβούσε κάποιος από το πόδι ενώ εκείνος πάσχιζε να ξεφύγει, κάτι που στη θεωρία ακούγεται εύκολο, αλλά επί του πρακτέου είναι πολύ δύσκολο.

Η παράσταση «έκλεισε» με έναν πολύ όμορφο και πέρα για πέρα βαθιά ανθρώπινο τρόπο, τον οποίο και δεν θα ήθελα να προδώσω, ωστόσο, επιχειρώντας να συνοψίσω το κεντρικό μήνυμα του έργου, θα γράψω το εξής. Το θέατρο, ως μέσον ουσιαστικής κοινωνικοποίησης, έχει την μοναδική δυνατότητα να διαμορφώσει ήθη, να αλλάξει την ζωή όλων εκείνων που εμπιστεύονται και αφήνονται στην μαγεία του.

«Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας. Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί και όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας».

Κάρολος Κουν


Γράφει ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΕΡΤΣΙΔΗΣ

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: "Μαθήματα Κωμωδίας" του Θοδωρή Αθερίδη στο Θέατρο Κολοσσαίον