ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

Ηρακλής Βαβάτσικας: Δεν είμαι δύσκολος στις επιλογές και στις συνεργασίες μου


Από συνήθεια διαβάζω πάντα τους συντελεστές είτε πρόκειται για μία θεατρική παράσταση είτε για έναν δίσκο, ακόμη και τους συντελεστές μιας νέας ταινίας όσο μικρά και αν είναι τα γράμματα στις αφίσες έξω από τους κινηματογράφους. Προφανώς και δεν τα γνωρίζω όλα τα πρόσωπα που συνθέτουν μία δημιουργία και κακώς δεν μπαίνω στη διαδικασία να τα ψάξω... Χαζεύοντας κάποιες αφίσες έπεσα πάνω σε μία που έγραφε: "Για ακορντεόν και φωνή": Ο Ηρακλής Βαβάτσικας και η Μαίρη Δούτση στο "Βεντέτα live stage" και αμέσως θυμήθηκα τους άπειρους δίσκους στους οποίους είχα συναντήσει, ξανά και ξανά, το όνομά του. Ηρακλής Βαβάτσικας. Ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες δεξιοτέχνες του ακορντεόν. Συνεργάστηκε με σπουδαίους Έλληνες μουσικούς και δημιουργούς ενώ έγραψε δεκάδες συνθέσεις και μεταγραφές για solo bayan. Με ευκαιρία την εμφάνισή του στη Θεσσαλονίκη συνομίλησα μαζί του. Μου άρεσε να μαθαίνω για την τέχνη του ακορντεόν και για τη δουλειά του. Ένας καλλιτέχνης που σίγουρα θα τον παρακολουθώ γιατί... αξίζει!

Είστε ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες δεξιοτέχνες του ακορντεόν. Μιλήστε μας για αυτή την ξεχωριστή τέχνη…

Είναι μια πορεία που έχει ξεκινήσει από τα παιδικά μου χρόνια. Το να μπορεί κάποιος να παίξει ακορντεόν, είναι εύκολο, αλλά το να αποκτήσει δεξιότητα χρειάζεται πολλά χρόνια. Όσον αφορά στη δική μου περίπτωση, ξεκίνησα από 8.5 χρονών, έκανα κλασικές σπουδές, στα 22 μου το δίπλωμά μου του Ωδείου και ως μουσικός έχω κάνει πολλές συνεργασίες. Όλα σου δίνουν μια εμπειρία. Το ακορντεόν είναι ένα όργανο, το οποίο έχει περάσει από μόδες και εποχές, που ήταν πολύ δημοφιλές παλαιότερα και ο κόσμος το έχει μέσα στην καρδιά του και επανέρχεται με τον δικό του τρόπο και σε κάθε εποχή. Υπάρχουν πολλά νέα παιδιά, που παίζουν καταπληκτικά».

Με ποια αφορμή ορμώμενος αποφασίσατε αρχικά να πάρετε τα πρώτα μαθήματα ακορντεόν και στην πορεία να κάνετε και σπουδές πάνω σε αυτό το όργανο; 

Είχα μία τάση προς τα πληκτροφόρα όργανα. Θυμάμαι τον αείμνηστο Γιάννη Μάντακα, ο οποίος με είχε ακούσει σαν παιδάκι και είπε στον πατέρα μου να ξεκινήσω βιολί. Το βιολί, ωστόσο, εμένα με ανατριχιάζει. Ίσως έχω κάποιο πρόβλημα με το δοξάρι. Επέλεξα τα πληκτροφόρα, έπαιξα αρμόνιο, πιάνο και κατέληξα στο ακορντεόν. Το ξεκίνησα στα 8,5 μου χρόνια, δοκίμασα και άλλα όργανα ανάλογα με τους δασκάλους μου και στα 12,5 βρήκα έναν καταπληκτικό δάσκαλο, ο οποίος με μύησε περισσότερο στο όργανο. Τότε, πολύ λίγοι έπαιζαν ε ακορντεόν, ήταν στα κάτω του.


Πέραν από τους Βασίλη Σιμιτσιάδη και Κώστα Αρουτζίδη πήρατε και  μαθήματα από τον κορυφαίο Ρώσο συνθέτη και καθηγητή Wjacheslav Semionov. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτή την τόσο ξεχωριστή εμπειρία. Τι είναι αυτό που σας έμεινε από τη διδασκαλία και τι από αυτό τον σημαντικό άνθρωπο;

Αυτός ο μουσικός ήρθε μέσα στη δική μου πορεία σαν Μεσίας, την περίοδο της καλλιτεχνικής μου αναζήτησης πάνω στο όργανο. Πριν από το δίπλωμά μου έψαχνα να βρω το καλλιτεχνικό ερέθισμα που θα με έκανε να συνεχίσω παρακάτω. Αυτός ο άνθρωπος λειτούργησε σαν καταλύτης. Τον βρήκα στη Ρωσία, κάναμε μαθήματα, πήγα και δεύτερη φορά και πήρα πολλά από τον τρόπο σκέψης του. Αν και είναι ακαδημαϊκός, είναι ένας ελεύθερος μουσικός. Αυτός ήταν για μένα ένας μύστης της μελωδίας, της τεχνικής του ακορντεόν και μου έδωσε έναν τρόπο σκέψης, που ακόμα ακολουθώ σε σχέση με το πόσο προσαρμοστικός και εφευρετικός πρέπει να είσαι σε σχέση με αυτό, αλλά και με οποιοδήποτε όργανο. Με τον καιρό μυήθηκα και εγώ σε διαφορετικές μορφές του. Του πήρα το μικρόβιο της εξερεύνησης.

Ενορχηστρώσατε και παίξατε σε πάνω από 300 δίσκους όπου συνεργαστήκατε με σπουδαίους Έλληνες μουσικούς και δημιουργούς. Τι είναι αυτό που μπορεί να οδηγήσει έναν καλλιτέχνη στην αστείρευτη έμπνευση; Και... αλήθεια, από που την αντλείτε; 

Μερικά πράγματα αφορούν τεχνικά ζητήματα και ίσως είναι επίκτητα, έχουν να κάνουν με την εμπειρία, με τη μελέτη κτλ. Το εργαλείο μου ήταν πάντα η εξέλιξη: το πόσο εύκολο είναι να προσαρμοστώ σε διαφορετικές καταστάσεις, μουσικές, ενορχηστρώσεις, σύνθεση για το θέατρο, για το κινηματογράφο. Δεν έλεγα ποτέ όχι σε κάτι καινούριο, το απολάμβανα.


Σε λίγες ημέρες το μουσικόφιλο κοινό της Θεσσαλονίκης θα έχει την ευκαιρία να σας απολαύσει στο "Βεντέτα live stage" μαζί με την πολυτάλαντη Μαίρη Δούτση. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για αυτή την ξεχωριστή συνεργασία;

Είναι η πρώτη μου φορά με την Μαίρη Δούτση. Είναι μια γνωστή τραγουδίστρια, καταξιωμένη όσον αφορά στις συνεργασίες της και την καλλιτεχνική της πορεία. Έχει ασχοληθεί με πολλά είδη μουσικής. Το έψαχνα καιρό για να μπορέσω να δώσω και μία διαφορετική εκδοχή στο ακορντεόν, από τη μια σαν όργανο που παίζει σόλο και από την άλλη να συμπεριλάβω στο ρεπερτόριο τραγούδια από όλο τον κόσμο.

Πρόκειται όπως είπατε για την πρώτη σας κοινή εμφάνιση. Συνήθως με ποιον τρόπο επιλέγετε τις συνεργασίες σας; 

Γενικά δεν είμαι δύσκολος στις επιλογές μου και στις συνεργασίες μου. Μου αρέσει να παίζω με όλους, να μοιράζομαι την σκηνή. Η μουσική είναι σαν ένα δώρο.


Το πρόγραμμά σας, όπως διαβάζουμε, περιλαμβάνει ιδιαίτερες επιλογές και τραγούδια του κόσμου, με στόχο ένα απρόβλεπτο μουσικό ταξίδι στο χρόνο, από τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι ως το ρεμπέτικο, και το χώρο, από τα γαλλικά Waltz ως τα αργεντίνικα Tango και τα βραζιλιάνικα Choros. Η Μαίρη Δούτση συμμετέχει στο πρόγραμμα τραγουδώντας σε έξι γλώσσες, υπηρετώντας με τη φωνή τις ιδιαιτερότητες κάθε μουσικού είδους. Πόσο σημαντικό είναι να ανακαλύψει κανείς έναν άνθρωπο σαν την Μαίρη Δούτση και πόσο διευκολύνει ένα τέτοιο άτομο τις συνεργασίες σας; 

Όταν υπάρχει ένας άνθρωπος που έχει την εμπειρία των πολλών γλωσσών, την ικανότητα που έχει η Μαίρη, η οποία διαθέτει ένα εκπληκτικό όργανο, λέει καταπληκτικά τα λόγια σαν ηθοποιός. Όλα αυτά τα στοιχεία διευκολύνουν πολύ μια συνεργασία και έχουν αντίστοιχο αποτέλεσμα.

Συνέντευξη: ΕΡΗ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: "Για ακορντεόν και φωνή": Ο Ηρακλής Βαβάτσικας και η Μαίρη Δούτση στο "Βεντέτα Live Stage"