Τζώρτζια Βογιατζόγλου: Υπάρχουν ακόμη περιθώρια για βελτίωση της θέσης της γυναίκας αλλά και των ανθρώπων εν γένει - TOWNSENDIA

TOWNSENDIA

Η τέχνη δεν είναι ούτε για τους πολλούς ούτε για τους λίγους. Είναι για τον καθένα ξεχωριστά. William Shakespeare

Τζώρτζια Βογιατζόγλου: Υπάρχουν ακόμη περιθώρια για βελτίωση της θέσης της γυναίκας αλλά και των ανθρώπων εν γένει

Share This

Η Φόνισσα, ένα από τα κορυφαία έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ανεβαίνει στη σκηνή του Θεάτρου "Αυλαία" από το "Θέατρο του Άλλοτε" σε διασκευή της κυρίας Βαρβάρας Δουμανίδου. Μια άκρως ενδιαφέρουσα θεατρική πρόταση που σας προτείνουμε να δείτε ανεπιφύλακτα. Η Townsendia φρόντισε να μάθει περισσότερες λεπτομέρειες για την παράσταση, έχοντας την ευκαιρία να συνομιλήσει με την συμπρωταγωνίστρια, κυρία  Τζώρτζια Βογιατζόγλου. Παρακάτω σας παραθέτουμε αυτήν τη τόσο ενδιαφέρουσα συζήτηση.  

Η «Φόνισσα», νουβέλα του συγγραφέα Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, θεωρείται ένα από τα κορυφαία έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Το Μάιο πρόκειται να ανέβει ως θεατρική παράσταση στο θέατρο Αυλαία. Μιλήστε μας λίγο για την παράσταση που συμπρωταγωνιστείτε.

Η σκηνοθέτις και διασκευαστής Βάρβαρα Δουμανίδου, σεβάστηκε απόλυτα το αρχικό κείμενο και διατήρησε όχι μόνο τις ατμόσφαιρες, αλλά και τη γλώσσα του Παπαδιαμάντη. Οι απλοί λαϊκοί ήρωες σε όλα τα διαλογικά κομμάτια, χρησιμοποιούν την καθομιλουμένη, ενώ ο Παπαδιαμάντης στις αφηγήσεις του χρησιμοποιεί την καθαρεύουσα. Βλέποντας την παράστασή μας, ο θεατής θέλουμε να νιώσει όλες τις δυσκολίες, τους φόβους και  τις αγωνίες που ένιωθαν οι άνθρωποι εκείνης της εποχής. Το μεγαλύτερο όμως στοίχημα  είναι να αισθανθούν την απόγνωση τις κεντρικής ηρωίδας, που τα τότε κοινωνικά στερεότυπα και παραδόσεις, την οδηγούν στον παραλογισμό και την κατά συρροή δολοφονία μικρών κοριτσιών.

Η Φραγκογιαννού γίνεται θύτης, θεωρώντας ότι έτσι λυτρώνει τα θύματα της από την κακή μοίρα που συνδέει τις γυναίκες της εποχής. Εσείς πιστεύετε ότι διορθώνει τη φύση, διορθώνει τη ζωή, ή μέσα στη σύγχυση της ξεσπά σε αδύναμα κορίτσια, μη μπορώντας να τιμωρήσει όλους αυτούς που πόνεσαν την ίδια; 

Εγώ προσωπικά θεωρώ αδιανόητο να παρεμβαίνει κάποιος με αυτόν τον τρόπο στο κάρμα οποιουδήποτε πλάσματος. Κανείς δεν δικαιούται ν' αφαιρεί ζωές, πιστεύοντας μάλιστα ότι διαπράττει καλό, γιατί έτσι αφαιρείς το δικαίωμα στον άλλον να επιλέξει εκείνος για τη ζωή ή το θάνατό του. Ο καθένας μας γνωρίζει ποιο είναι το καλύτερο μόνο για τον εαυτό του και για κανέναν άλλον. Η Φραγκογιαννού είναι μια γυναίκα τόσο ταλαιπωρημένη και καταπιεσμένη από τις συνθήκες και τις αντιλήψεις εκείνης της εποχής, που επιλέγει να κάνει την επανάστασή της με αυτόν τον τρόπο. Δεν είναι μόνο θύτης, είναι ταυτόχρονα και θύμα. Όμως η ειρωνεία είναι ότι οι αντιλήψεις που η ίδια θέλει ν ανατρέψει, είναι τόσο βαθιά ριζωμένες μέσα της, που εν τέλει με τις επιλογές της, είναι σαν να στρέφεται εναντίον του εαυτού της και όχι όσων πραγματικά την αδίκησαν.


Η «Φόνισσα» παραμένει ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους χαρακτήρες της λογοτεχνίας μας. Κινείται ανάμεσα στη λογική και τη παράνοια. Αντιμετωπίσατε δυσκολίες όσον αφορά την αφομοίωση της ψυχοσύνθεσης της πρωταγωνίστριας; 

Η αλήθεια είναι ότι  η πολυπλοκότητα του ψυχισμού της ηρωίδας μου παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά και πολλές δυσκολίες. Η Φραγκογιαννού καταλαμβάνεται από τον οίστρο του θανάτου, από τη σκοτεινή θέληση να παρέμβει στην μοίρα των κοριτσιών. Είναι δύσκολο αλλά και ιντριγκαδόρικο να καταφέρεις να αποδώσεις όλες τις αποχρώσεις ενός τέτοιου περίπλοκου, αλλά ταυτόχρονα γοητευτικού χαρακτήρα.

Η Φραγκογιαννού είναι ένας ακραίος τύπος γυναίκας, που ξεφεύγει από τα όρια της αποδεκτής ανθρώπινης συμπεριφοράς και καταλήγει σε μια απάνθρωπα φονική δράση. Ποια είναι τα συναισθήματα σας απέναντι στην ηρωίδα που πρόκειται να υποδυθείτε; 

Τα συναισθήματα μου είναι ανάμεικτα. Σαν ηθοποιός με γοητεύει, σαν άνθρωπος με προβληματίζει. Επειδή η Φραγκογιαννού συμβολίζει για μένα της γης τους κολασμένους, που η αδικία τους οδηγεί στην παράνοια και η έλλειψη παιδείας τους στερεί τη δυνατότητα να στρέψουν την οργή τους στους πραγματικούς υπαίτιους, προσπαθώ να την αντιμετωπίσω με τρόπο που να καταγγέλλει το σύστημα που γεννά τέτοιες πρακτικές, για να εκφράσω ταυτόχρονα τον αποτροπιασμό μου για αυτές.

Θα χαρακτηρίζατε το τέλος της Φραγκογιαννού ως απόδοση δικαιοσύνης απέναντι στους φόνους που είχε διαπράξει; 

Η κάθαρση για τη Χαδούλα δεν έρχεται ούτε από τη δικαιοσύνη των ανθρώπων, αλλά ούτε και από τη δικαιοσύνη του Θεού, έρχεται από την ίδια τη φύση που είναι σαν να απορροφάται η Φόνισσα. 

Ο Παπαδιαμάντης μέσα από τα πάθη της επαναστατημένης αυτής ψυχής, έδωσε σε όλο του το βάθος το ηθικό πρόβλημα του σημερινού ανθρώπου. Θα υποστηρίζατε την άποψη πως φώτισε όχι μόνον την γυναικεία μοίρα, αλλά την ανθρώπινη, στο καίριο ακριβώς σημείο της σύγχυσης του καλού και του κακού;

Ο άνθρωπος της εποχής του Παπαδιαμάντη βρίσκεται σε σύγχυση, γιατί το νεοελληνικό κράτος βρίσκεται σε μια μεταβατική περίοδο, ο σύγχρονος άνθρωπος βρίσκεται επίσης σε σύγχυση, γιατί βρίσκεται αντιμέτωπος με πλήθος προβλημάτων και προκλήσεων (οικονομική κρίση, περιβαλλοντική κρίση, παγκοσμιοποίηση κ.α). Αυτή η σύγχυση συχνά οδηγεί σε έπαρση, που με τη σειρά της, καθώς ο άνθρωπος αναλαμβάνει το ρόλο του Θεού - τιμωρού ή Θεού - αναμορφωτή, οδηγεί στον ενστερνισμό πρακτικών που είναι αποτέλεσμα ενστικτωδών αντιδράσεων και οπωσδήποτε όχι λογικών διεργασιών ούτε βεβαίως συλλογικών.


Έχετε σκεφθεί πως θα ήταν η ζωή σας την εποχή που γράφτηκε το διήγημα; Θα μπορούσατε να ανταπεξέλθετε στις δυσκολίες της εποχής; 

Η ζωή των τότε ανθρώπων ήταν ένας καθημερινός αγώνας επιβίωσης. Νομίζω όμως το δυσκολότερο κομμάτι, που θα δυσκολευόμουν να αντιμετωπίσω, είναι το γεγονός ότι, ιδιαίτερα οι γυναίκες, δεν όριζαν την ζωή τους, αλλά ήταν έρμαια αποφάσεων άλλων.

Με αφορμή το έργο και σε σύγκριση με το σήμερα, νομίζετε πως έχει η γυναίκα την αντιμετώπιση που της αξίζει, ή έχουν να γίνουν ακόμη βήματα;

Προφανώς και οι γυναίκες πλέον αντιμετωπίζονται με πολύ καλύτερο τρόπο από τότε. Εξακολουθούν βέβαια σε πολλά μέρη του κόσμου, δυστυχώς, να ισχύουν οι συνθήκες της εποχής που μας μεταφέρει ο Παπαδιαμάντης. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν ακόμη περιθώρια για βελτίωση της θέσης της γυναίκας αλλά και των ανθρώπων εν γένει.

Θα θέλατε να μοιραστείτε τα επόμενα σχέδια σας με τους αναγνώστες μας; 

Φέτος ήταν μια ιδιαίτερα παραγωγική καλλιτεχνικά χρονιά για εμένα, αφού από την αρχή της σεζόν συμμετείχα σε 4 διαφορετικές παραστάσεις: Τον "Εξορκισμό", τον "Εκκλησιαστή", το "hotel Βαβέλ" και τώρα τη "Φόνισσα", όποτε προς το παρόν δε σχεδιάζω κάτι άλλο.

Συνέντευξη: ΜΑΡΙΑ ΓΟΥΣΙΟΥ

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: Έρχεται "Η Φόνισσα" του Παπαδιαμάντη από το Θέατρο του Άλλοτε στο Θέατρο Αυλαία

*Φωτογραφικό υλικό  τη παράσταση "Η Φόνισσα" του Παπαδιαμάντη που έλαβε η Townsendia από την ηθοποιό Βογιατζόγλου Τζώρτζια 
* Φωτογραφία εξώφυλλου: Προσωπικό Αρχείο της κυρίας Βογιατζόγλου Τζώρτζια

Pages