Κατερίνα Χιωτίνη: Δεν με συγκινούν οι ακριβές παραγωγές αν το περιεχόμενο είναι ευτελές - TOWNSENDIA

TOWNSENDIA

Η τέχνη δεν είναι ούτε για τους πολλούς ούτε για τους λίγους. Είναι για τον καθένα ξεχωριστά. William Shakespeare

Κατερίνα Χιωτίνη: Δεν με συγκινούν οι ακριβές παραγωγές αν το περιεχόμενο είναι ευτελές

Share This


Κατερίνα Χιωτίνη. Μία πετυχημένη ηθοποιός, η οποία συμμετείχε σε πολλές θεατρικές παραστάσεις για μικρούς και μεγάλους και σε αρκετά τηλεοπτικά σήριαλ. Βραβεύτηκε με το Πρώτο Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου για τις ταινίες μικρού μήκους "Ισόγειο" και "Το Άλμα" του Χάρη Σταθόπουλου. Από το 2014 συντονίζει κύκλους σεμιναρίων Ορθοφωνίας-Αγωγής του Λόγου και Δημόσιου Λόγου για παιδιά και ενήλικες. Το 2015 δίδαξε Ορθοφωνία στο Ελεύθερο Ωδείο Αθηνών, ενώ τα τελευταία χρόνια δημιούργησε και εξελίσσει τη μέθοδο της Θεραπευτικής Ορθοφωνίας. Με αφορμή το Διήμερο σεμινάριο Θεραπευτικής Ορθοφωνίας που θα λάβει χώρα στις 6 και 7 Μαρτίου στο Θέατρο Αυλαία παραχώρησε συνέντευξη στην Townsendia. Εμείς  δηλώσαμε ήδη συμμετοχή. Εσείς ακόμη το σκέφτεστε; Αν ναι, διαβάστε τη συνέντευξη που ακολουθεί... είμαστε σίγουροι ότι θα σας πείσει! 

Έρχεστε στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο Θέατρο Αυλαία για το διήμερο σεμινάριο Θεραπευτικής Ορθοφωνίας. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε στο να ασχοληθείτε με την Θεραπευτική Ορθοφωνία και τι είναι αυτό που περιμένετε από αυτή;

Με την Ορθοφωνία ξεκίνησα να ασχολούμαι από 17 χρονών. Μια σειρά (ατελείωτων) δικών μου φωνητικών προβλημάτων, επέβαλε αυτή μου την απόφαση, μιας και ήθελα να ασχοληθώ με το θέατρο. Ένας άνθρωπος με ασύλληπτη ταχυλογία, ρηχή αναπνοή, κακή φωνητική τοποθέτηση και σχεδόν διαρκή βραχνάδα, θα έχει πολλά προβλήματα ως ηθοποιός! Δίπλα σε εξαιρετικούς δασκάλους και με αρκετά χρόνια δουλειάς έμαθα απ’ την αρχή να αρθρώνω και να αναπνέω. Όμως με τα χρόνια, παρατηρώντας τον εαυτό μου και άλλους ανθρώπους, άρχισα να αντιλαμβάνομαι πως οι βαθύτερες αιτίες κακών φωνολογικών συνηθειών είναι άκρως ψυχογενείς. Είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που τα αίτια είναι παθολογικά. Το 90% των προβλημάτων ξεκινούν από ψυχολογικά-κοινωνικά αίτια. Κι έτσι άρχισα σιγά - σιγά να συλλαμβάνω τον όρο «Θεραπευτική Ορθοφωνία» και να τον εντάσσω στο μάθημα μου. Άρχισα να αντιμετωπίζω ολισθικά τους μαθητές μου (και τον εαυτό μου) και να ερευνώ μαζί τους τις αιτίες που προκαλούν τα προβλήματα της κακής αναπνοής και της κακής άρθρωσης. Και τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά... Δεν εννοώ σε καμία περίπτωση πως ψυχαναλύω τους μαθητές μου. Δεν έχω καμία τέτοια αρμοδιότητα. Όμως τους παρακινώ να χαλαρώσουν, να οραματιστούν και να αντιληφθούν οι ίδιοι από που μπορεί να προέρχεται εν τέλει το εκάστοτε πρόβλημα. 



Ποιος είναι ο στόχος του διήμερου σεμιναρίου Θεραπευτικής Ορθοφωνίας;

Ο στόχος είναι μέσα από ένα διήμερο χαλαρωτικό, διασκεδαστικό και εκπαιδευτικό να εμφυσήσω στους παρευρισκόμενους την αγάπη μου για το λόγο και την ελληνική γλώσσα, τη σημαντικότατη επίδραση της βαθιάς, διαφραγματικής αναπνοής στη ζωή μας, τη μαγεία του λόγου και της επικοινωνίας, τις ατελείωτες δυνατότητες που έχει η ανθρώπινη φωνή, (το αρτιότερο μουσικό όργανο που έλεγε κι ο Άρβο Περτ) μα πάνω απ’ όλα να δώσω  σε όλους τους συμμετέχοντες τα βασικά κλειδιά που χρειάζονται για να αποκτήσουν τη βεβαιότητα πως αξίζουν ν’ ακουστούν. 

Με το σεμινάριο αυτό επιδιώκετε να διορθώσετε ή ακόμη να βελτιώσετε κατά το δυνατόν πιθανές κακές φωνητικές συνήθειες. Μπορείτε να μας πείτε ποιες είναι αυτές;

1) Η ρηχή αναπνοή, που γεμίζει μόνο το άνω μέρος των πνευμόνων, αφήνοντας το κάτω μέρος άδειο και αδρανές, που προκαλεί τόσα προβλήματα όσα δεν μπορούμε να φανταστούμε αν δεν έχουμε λίγο ασχοληθεί με την αναπνοή μας, πόνους στον αυχένα, στους ώμους, στο κεφάλι κλπ. 

2) Το βράχνιασμα, η κούραση  μετά από αρκετή ώρα ομιλίας. Οι δάσκαλοι ξέρουν πολύ καλά τι εννοώ...

3) Η ταχυλογία, υπάρχουν άνθρωποι που κόβουν συλλαβές ολόκληρες από λέξεις και κολλάν τις λέξεις μεταξύ τους, σαν να μην προλαβαίνουν να μιλήσουν. Αυτά είναι για μένα τα πιο βασικά προβλήματα. 

4) Τέταρτο και πολύ πιο σπάνιο έρχεται το θέμα του «Ρο», ο γνωστός «ρωτακισμός», κατά τον οποίο το άτομο δεν μπορεί να εκφέρει καθαρά τον ήχο Ρ. Κι αυτό ακόμα διορθώνεται. Ακόμη και σε περιπτώσεις που υπάρχουν παθολογικά αίτια είναι δυνατόν από το να βελτιωθεί αισθητά έως να εκλείψει.  



Από αυτές τις πιθανές κακές φωνητικές συνήθειες ποιες πιστεύετε είναι αυτές που διορθώνονται πιο εύκολα και ποιες με μεγαλύτερη δυσκολία;

Όλες διορθώνονται μόλις το άτομο αποκτήσει συνειδητότητα. Οι άνθρωποι σπανίως ασχολούνται με πράγματα που τα έχουν δεδομένα. Νομίζουν πως αφού η αναπνοή τους, τους κρατά στη ζωή έχει επιτελέσει το έργο της. Όμως δεν είναι έτσι. Η αναπνοή μας έχει τόσες δυνατότητες και μπορεί να μας προσφέρει τόσους τρόπους θεραπείας που ούτε καν μας περνάν απ’ το μυαλό. Υπάρχει, επίσης, η αντίληψη πως η ορθοφωνία αφορά μόνο ηθοποιούς ή τραγουδιστές. Ούτε αυτό είναι ορθό. Η ορθοφωνία αφορά δασκάλους, δικηγόρους, κληρικούς, ξεναγούς, δημοσιογράφους, πολιτικούς, στελέχη εταιριών που κάνουν διαρκείς παρουσιάσεις, πωλητές και η λίστα δεν τελειώνει. Όποιον άνθρωπο θέλει να επικοινωνήσει αποτελεσματικά μέσω του λόγου. Η δική μου προσέγγιση, η Θεραπευτική Ορθοφωνία αφορά όποιον έχει επιλέξει να κοιτάξει βαθιά τον εαυτό του και να δει το θέμα ολιστικά και όχι μηχανιστικά. Κι έτσι όλα διορθώνονται πιο ουσιαστικά και με τρόπο ευχάριστο και όχι αναγκαστικό. 

Θεωρείτε ότι δύο ημέρες είναι ικανές για να διορθώσουν τις πιθανές κακές φωνητικές συνήθειες που προαναφέρατε;

Δύο μέρες είναι υπεραρκετές για να εντοπισθεί το πρόβλημα ή η δυσκολία του καθενός. Οι πληροφορίες είναι πολλές και εξαιρετικά συμπυκνωμένες. Από εκεί και πέρα το ασκησιολόγιο που παρέχω είναι τόσο πλούσιο που όποιος θέλει μπορεί να το εξελίσσει και για έξι μήνες! Επιπλέον, δε σας κρύβω πως αυτή είναι μόνο η πρώτη φορά που κάνω κάτι τέτοιο στη Θεσσαλονίκη. Ο στόχος είναι οι άνθρωποι που θα συμμετέχουν να είναι ικανοποιημένοι με αυτό που έζησαν και με όσα πήραν ώστε να θελήσουν να εμβαθύνουν και να ακολουθήσει κι άλλο διήμερο ακόμα πιο ενδελεχές!

Είστε ένας νέος άνθρωπος με ένα πλούσιο βιογραφικό. Πιστεύετε πως η μάθηση πηγαίνει χέρι-χέρι με την ηθοποιία ή μήπως είναι δική σας προσωπική επιλογή να συλλέγετε εφόδια για "μελλοντική" χρήση;

Καταρχάς, σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Η μάθηση πηγαίνει χέρι-χέρι με τη ζωή. Αν σταματήσεις να είσαι περίεργος, να ψάχνεις όλο και πιο βαθιά, να λαχταράς καινούρια πράγματα και αρχίσεις να μένεις στάσιμος και να βουλιάζεις, γερνάς, το μυαλό βαριέται, κουράζεται, κατακάθεται... Οι ηθοποιοί βεβαίως θα έπρεπε να λαχταρούν ακόμη περισσότερο να ερεθίζουν τον εγκέφαλό τους διαρκώς με νέα πράγματα, νέες δεξιότητες, αλλά και νέες εμπειρίες. Στη δική μου περίπτωση δε θα μιλούσα τόσο για «μελλοντική χρήση» όσο για «παροντική ανάγκη»! Κάθε φορά που μου έρχεται μια καινούρια ιδέα για το τι θα ήθελα να μάθω ή να ζήσω, μου είναι αδύνατον να επιβληθώ πάνω της. Πρέπει να το κάνω ΤΩΡΑ! 



Τα τελευταία χρόνια το Βερολίνο αποτελεί για εσάς μόνιμο τόπο διαμονής. Πιστεύετε ότι αυτή η ευρωπαϊκή πόλη της τέχνης βοηθάει τους νέους στο να "αναδείξουν" το ταλέντο τους;  

Με λυπεί πολύ αυτή η ερώτηση, κυρίως γιατί με λυπεί τόσο η απάντηση. Με σοκάρει και με αιφνιδιάζει πάντα η σκέψη πως όλα μπορούν να γίνουν εκεί που υπάρχουν τόσα συσσωρευμένα χρήματα. Χωρίς δεύτερη σκέψη το Βερολίνο είναι πόλη ευκαιριών σε κάθε τομέα. Εκατομμύρια άνθρωποι, εκατομμύρια ανάγκες, εκατοντάδες εθνικότητες και πολιτισμοί μαζεμένα σε μία πόλη. Ναι, θα βρεις το δρόμο σου αργά ή γρήγορα. 

Θα θέλατε να μας αναφέρετε κάποιες διαφορές που παρατηρήσατε στο Βερολίνο συγκριτικά με τα θέατρα και τα θεατρικά δρώμενα της Ελλάδας;

Σε όποια πόλη της Ευρώπης και της Αμερικής κι αν ταξίδεψα είδα θέατρο. Σαφώς πουθενά δεν είδα τόσο πολύ όσο στην Αθήνα. Μπορεί να φταίει η νοσταλγία, μπορεί να φταίει η μεγάλη μου αγάπη για τη γλώσσα μας, δε θέλω να ακουστώ απόλυτη ούτε πως ευλογώ τα γένια μας, είδα χρήμα, είδα υπέροχες παραγωγές, είδα ιδέες, είδα πειραματισμούς, αλλά ψυχή και πάθος και αλήθεια και επικοινωνία δεν είδα πουθενά όμοια με των Ελλήνων ηθοποιών. Αυτό είμαι εγώ. Και καθρεφτίζει τη δική μου παιδεία και τις δικές μου ανάγκες. Ένας Ελβετός μπορεί να βρει το θέατρό μας υπερβολικό, τις ερμηνείες μας ακραίες, οριακές, τους προβληματισμούς μας αναχρονιστικούς. Όμως εγώ τον Έλληνα ηθοποιό τον αγαπάω βαθιά, με όλα του τα ελαττώματα. Τον αγαπάω και τον σέβομαι γιατί, όπως όλοι οι Έλληνες κρύβουμε μέσα μας δύο κόσμους και πατάμε λίγο στην ανατολή και λίγο στη δύση, έτσι και οι ηθοποιοί μας συνδυάζουν τον εγκέφαλο με την ψυχή τους, την παιδεία με το ταλέντο τους, την επιστήμη με την πίστη, την καθημερινότητα με την υπέρβαση και εν τέλει το θεϊκό με το ανθρώπινο. Τώρα, οι ακριβές παραγωγές και τα εντυπωσιακά κοστούμια, τα τέλεια τεχνικά και τεχνολογικά επιτεύγματα δε με συγκινούν καθόλου αν το περιεχόμενο είναι ευτελές. Έχω δει συγκλονιστικές παραστάσεις σε υπόγεια της Αθήνας, που οι ηθοποιοί φορούσαν ότι είχαν σπίτι τους. Και καθόλου δεν με πείραξε. 

Μιλήστε μας για τα μελλοντικά σας σχέδια. Θα υπάρξουν και άλλοι τυχεροί που θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν ένα από τα σεμινάριά σας ή να σας θαυμάσουν σε κάποια θεατρική σκηνή;

Προς το παρόν την τύχη την κράτησα όλη για τους Θεσσαλονικείς! Επιστροφή στο Βορρά και στις υποχρεώσεις μου εκεί και από το καλοκαίρι και μετά ευχηθείτε μου να ευοδωθεί μεγαλύτερη περιοδεία στην Ελλάδα. Σας ευχαριστώ πολύ για τις τόσο εύστοχες και ενδιαφέρουσες ερωτήσεις σας! 

Συνέντευξη: ΕΡΗ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ

Για περισσότερες πληροφορίες ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: Διήμερο σεμινάριο Θεραπευτικής Ορθοφωνίας στο Θέατρο Αυλαία

Pages