ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

Νίκος Νικολαΐδης: Το θέατρο είναι ζωντανό θέαμα, έχει μεγάλη ένταση και ενέργεια


Καθώς απέχουμε μια ανάσα από την άνοιξη, την ομορφότερη εποχή του χρόνου, για μένα τουλάχιστον, τα πολιτιστικά δρώμενα στη Θεσσαλονίκη είναι πολλά και ορισμένα από αυτά χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα. Αυτή τη φορά, "απέναντί" μου έχω άλλον έναν ηθοποιό της πόλης μας που δε δίστασε να απαντήσει σε όλα όσα τον ρώτησα και θέλησα να μάθω τόσο για τον ίδιο όσο και για την υποκριτική μέσα από τη δουλειά του. Ο Νίκος Νικολαΐδης έδωσε τις δικές του απαντήσεις με ειλικρίνεια, θάρρος και επιχειρήματα για αυτά που πιστεύει και βιώνει μέσα από το θέατρο. Δε θα μπορούσα να μην τον ρωτήσω και για την θεατρική παράσταση στην οποία συμμετέχει αυτό το διάστημα στο Θέατρο Σοφούλη με τίτλο: "5ος όροφος", όπου υποδύεται τον Ιάσωνα, ο οποίος είναι ένα βήμα από τον χωρισμό με τη πλούσια σύζυγό του, Μαριάννα. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο ρόλος του έχει πολύ "πίσω κείμενο". Ας τον απολαύσουμε παρακάτω!

Πείτε μας λίγα λόγια για τη συμμετοχή σας και τον ρόλο σας στη θεατρική παράσταση "5ος όροφος" στο Θέατρο Σοφούλη.

Στο έργο υποδύομαι τον Ιάσωνα. Έναν αποτυχημένο ηθοποιό, ο οποίος είναι παντρεμένος με μια πλούσια σύζυγο, την Μαριάννα, με την οποία βρίσκονται στα πρόθυρα του διαζυγίου. Την θέλει πλέον μόνο για τα χρήματα της. Έχουν αποφασίσει να πουλήσουν το κοινό τους σπίτι. Είναι ένας χαρακτήρας ύπουλος και κακός. Δε φτάνει που έχει κάνει όσα έχει κάνει, εθελοτυφλεί και υπό συνθήκες το παίζει και θύμα από πάνω. Περισσότερα επί σκηνής για τον ρόλο, τον οποίο βρίσκω πολύ ενδιαφέροντα, και χαίρομαι που με προσέγγισε ο Άνθιμος για αυτήν την παράσταση. Γνωριζόμαστε χρόνια από τις πιάτσες τις θεατρικές, αλλά δεν είχε τύχει να δουλέψουμε μέχρι τώρα σε κάποια παράσταση. Ευτυχώς ήρθε το πλήρωμα του χρόνου!

Σύμφωνα με τη γνώμη σας, με ποιον τρόπο μπορεί να απορροφήσει το κοινό μία κωμωδία ψυχολογικού μυστηρίου;

Αναμφίβολα διαμέσου της πλοκής. Γίνεται σαφές από το κείμενο ότι κάτι συμβαίνει και ότι κάτι κρύβεται. Έτσι σιγά σιγά οι ηθοποιοί αποκαλύπτουμε την ιστορία των ηρώων μας, με τη δράση μας επί σκηνής. Αποκαλύπτεται το παρελθόν των ηρώων, και έτσι εξηγείται η συμπεριφορά τους. 


Σας δυσκόλεψε ο ρόλος σας στον "5ο όροφο" και αν ναι, σε ποια κλίμακα;

Είναι δύσκολος ρόλος, αλλά όχι ο δυσκολότερος που έχω παίξει. Έχει δυο αντικρουόμενα χαρακτηριστικά ο Ιάσονας. Από τη μία είναι εσωστρεφής, και από την άλλη είναι εκρηκτικός. Στο στιγμιότυπο της ζωής που τον βλέπουμε, δέχεται πίεση από παντού. Προσπαθεί να το διαχειριστεί, αλλά μάλλον αποτυγχάνει στο τέλος και ηττάται. Γενικά στο έργο τον βλέπουμε να προσπαθεί να επιδείξει κύρος και να επιβληθεί, να είναι τυπικός με τους υποψήφιους αγοραστές του σπιτιού, ευγενής όσο μπορεί, αλλά και από την άλλη οργίζεται, μπερδεύεται, φοβάται… Έχει πολύ "πίσω κείμενο" ο ρόλος. Πολλά επίπεδα. Εκεί είναι η δυσκολία του. 

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έντονα η τάση των ηθοποιών να ασχολούνται και με την παρουσίαση τηλεοπτικών προγραμμάτων. Ποιά είναι η δική σας γνώμη πάνω σε αυτό το θέμα; Θα κάνατε κάτι αντίστοιχο;

Σε κάποιους ταιριάζει και σε κάποιους όχι. Είναι και το οικονομικό στη μέση. Αν δε με ρωτούσατε, δε θα είχε περάσει από το μυαλό μου. Δε νομίζω ότι είμαι ο τύπος που θα παρουσίαζε μια τηλεοπτική εκπομπή. Αλλά τώρα που το λέτε, θα ήθελα πάρα πολύ να είμαι τεχνικός σε μια εκπομπή από αυτές που κάνουν ταξίδια στον κόσμο και γυρνάνε σε όλο τον πλανήτη, τύπου National Geographic. Ντοκιμαντέρ. Τεχνικός όμως, όχι παρουσιαστής. Έχω σπουδάσει ηχολήπτης παλιότερα και δούλεψα ένα διάστημα στα εξωτερικά τηλεοπτικά συνεργεία. 


Ως γνωστόν, η πρεμιέρα πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 1η Φεβρουαρίου. Πόσο και πώς μπορεί να αλλάξει το αποτέλεσμα μιας παράστασης από την πρεμιέρα της μέχρι το τέλος;

Μέχρι να γίνει η πρεμιέρα, δεν έχεις ξεκάθαρη εικόνα του τι ακριβώς έχεις πετύχει με αυτό που θέλεις να παρουσιάσεις. Η πρεμιέρα και γενικά το πρώτο τριήμερο που ήδη παίξαμε στο θέατρο Σοφούλη, μας έδωσε την εικόνα του τι είναι αυτό που κάνουμε και πού θέλει διορθώσεις, ή αλλαγές. Είναι ζωντανό θέαμα το θέατρο, εξελίσσεται. Δημιουργούνται ιδέες κατά τη διάρκεια, και κάποια στιγμή σκέφτεσαι, μήπως να τα πω, ή να το κάνω έτσι εδώ; Αυτά όμως είναι μικρές λεπτομέρειες. Δεν αλλάζει κάτι ριζικά. Δε μου έχει τύχει δηλαδή να συμβούν ριζικές αλλαγές. Μόνο λεπτομέρειες. Διορθώσεις. Αν και θυμάμαι ότι πέρυσι στην "Ξεχωριστή Μέρα", όταν πήγαμε την Καβάλα, το θέατρο δε χωρούσε τον δεύτερο όροφο του σκηνικού, οπότε οι σκηνές που διαδραματίζονταν στον δεύτερο όροφο έπρεπε να ξανασκηνοθετηθούν και να στηθούν εκ νέου στον κάτω. Δεν αφορούσε εμένα και τον ρόλο μου η αλλαγή όμως. 

Με ποια χαρακτηριστικά στοιχεία εκτιμάτε ότι ένας ηθοποιός μπορεί να θεωρείται έμπειρος; Τι πιστεύετε για τον εαυτό σας;

Εξαρτάται από το μέτρο σύγκρισης. Ο κάθε ένας από μας έχει ώρες πτήσης και παραστάσεις και όταν λέω εδώ παραστάσεις, εννοώ προσλαμβάνουσες, όχι θεατρικές παραστάσεις. Όσο πιο πολύ έχεις παίξει, τόσο πιο έμπειρος είσαι. Εγώ νιώθω την αυτοπεποίθηση της εμπειρίας μου,  των πραγμάτων που έχω κάνει, και των καταστάσεων που έχω αντιμετωπίσει. Υπάρχουν ηθοποιοί όπως ο Σταύρος  Ζαλμάς, που παίζαμε πέρυσι μαζί, που η εμπειρία του κάνει τη δική μου να φαίνεται σαν σταγόνα στον ωκεανό. Του το είχα πει κιόλας. "Μαθαίνω από σένα".


Εκτός από το θέατρο ασχολείστε και με το ραδιόφωνο το οποίο ως γνωστόν, είναι ένα μέσο επικοινωνίας διαφορετικό από το θέατρο. Με ποιον τρόπο επικοινωνείτε με το κοινό σας κατά τη διάρκεια μιας ραδιοφωνικής εκπομπής και με ποιον τρόπο κατά τη διάρκεια μιας παράστασης;

Ασχολήθηκα με το ραδιόφωνο για ένα μικρό διάστημα το φθινόπωρο που μας πέρασε. Έκανα ένα μικρό πέρασμα από το Ράδιο Εντροπία. Από πάντα μου έλεγαν ότι έχω ραδιοφωνική φωνή. Δεν κράτησε πολύ όμως, γιατί είχα πρόβες και με τον "5ο όροφο" και με τον "Εκκλησιαστή" που κάναμε με το Θέατρο του Άλλοτε και δεν είχα χρόνο. Θέλει και προετοιμασία μια εκπομπή. Μου άρεσε πολύ όμως και ίσως να το ξανάκανα. Στο ραδιόφωνο είναι ρομαντική η κατάσταση. Πετυχαίνεις τον άλλο σε μοναχικές στιγμές, που αράζει σπίτι του και χαλαρώνει. Όταν συντονίζεται ο ακροατής, είναι σαν να σου ζητάει να τον ταξιδέψεις με τα λόγια και τις μουσικές σου. Υπάρχει μια ηρεμία. Το θέατρο είναι ζωντανό θέαμα. Έχει ένταση μεγάλη και ενέργεια. Η ενέργεια του κοινού και η ενέργεια των ηθοποιών δημιουργούν τη συνολική ενέργεια της βραδιάς. Το νιώθεις το κοινό στα μούτρα στο θέατρο και στις συναυλίες. Στο ραδιόφωνο όχι τόσο άμεσα. 

"Πολλές φορές η αλήθεια είναι μπροστά στα μάτια μας και δεν τη βλέπουμε, επειδή σκεφτόμαστε διαφορετικά". Τι είναι η αλήθεια για εσάς και πώς μπορούμε να την κοιτάξουμε στα μάτια;

Η αλήθεια είναι το πιο δύσκολο πράγμα να ορίσεις. Εδώ υπάρχει κόσμος που πιστεύει ακόμη ότι η γη είναι επίπεδη. Έχω πεθάνει στα γέλια με αυτό το πράγμα, αλλά από την άλλη με θλίβει. Η αλήθεια κρύβεται στα απλά καθημερινά γεγονότα. Από το πιο μικρό μέχρι το πιο μεγάλο. Θα φέρω ένα υποθετικό παράδειγμα. Μπαίνεις σε ένα χώρο όπου γνωρίζεις 5 άτομα. Λες "Καλημέρα". Ο ένας δε το ακούει, και μετά έρχεται και σου λέει "καλά, δε με χαιρετάς;". Του απαντάς "μα, είπα καλημέρα", σου απαντάει "δεν είπες". Βγάλε συμπέρασμα. Η αλήθεια ετυμολογικά, είναι η ανάμνηση, η μη λήθη, έλλειψη της λήθης. Το άλφα είναι στερητικό στη συγκεκριμένη λέξη. Είναι συνεπώς θέμα βιωμάτων, τραυμάτων και συγκέντρωσης. Το τι είναι αληθινό, μπορείς εύκολα να το ορίσεις, το τι θεωρεί όμως κάποιος "Αλήθεια" σαν φιλοσοφία είναι χαώδες. 


Ο Νίκος Νικολαΐδης πώς είναι ως άνθρωπος και ποια είναι τα πιστεύω του;

Πώς είμαι ως άνθρωπος. Δεν ξέρω. Φαντάζομαι θα ακούσετε πολλές γνώμες. Έχω κάποια χαρακτηριστικά, που άλλους τους γοητεύουν και άλλους τους ξενίζουν. Όλοι μας άλλωστε. Πιστεύω ότι πρέπει να είμαστε θετικοί και ανοιχτοί απέναντι στη ζωή σε όλες τις εκφάνσεις. Ο αρνητισμός κάνει πολύ μεγάλο κακό. 


Τέλος, τι πρόκειται να δούμε από εσάς στο μέλλον;

Υπάρχει μια παράσταση που θα ανέβει στην πόλη μας λογικά την άνοιξη, στην οποία θα συμμετάσχω. Επειδή όμως δεν ξέρω ακόμη λεπτομέρειες, θα σας πω ότι δεν είναι ανακοινώσιμο ακόμη, αλλά θα είναι σύντομα!


Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση μπορείτε να βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: "5ος Όροφος" του Άνθιμου Κατιρτζόγλου στο Θέατρο Σοφούλη