ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

Κώστας Καρυωτάκης: Ο μελαγχολικός της ελληνικής ποίησης





Όταν αναφερόμαστε στο πεδίο της ελληνικής ποίησης σε μελαγχολία και Ιδέες με μια δόση ειρωνείας, δεν θα μπορούσε να μην μας πάει ο νους στον Κώστα Καρυωτάκη. Ο συγγραφέας με καταγωγή από την Τρίπολη αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της ελληνικής λυρικής ποίησης, ενώ τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες παγκοσμίως. Αξιοσημείωτο είναι δε, πως πληθώρα εξ΄αυτών μελετώνται τόσο σε σχολεία της δευτεροβάθμιας, όσο και σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Ο συγγραφέας ως παιδί δεν είχε έναν σταθερό τόπο διαμονής. Η ιδιότητα του πατέρα του ως νομομηχανικού και οι κατ΄ επέκτασιν συνεχείς μεταθέσεις, έκαναν τον Καρυωτάκη να αλλάζει συνεχώς μέρη, αποφοιτώντας τελικά από το γυμνάσιο των Χανίων.

Το σπίτι του ποιητή στην Πρέβεζα
Η φοιτητική του ζωή ξεκινά με την εισαγωγή του στο νομικό τμήμα του Πανεπιστημίου της Αθήνας, από όπου και αποφοιτά με επιτυχία, ενώ παράλληλα αρχίζει και το εκδοτικό του έργο σε περιοδικά και εφημερίδες όπως την "Ακρόπολη". Στην δικηγορική του καριέρα δεν σημειώνει τεράστιες επιτυχίες, λόγω της έλλειψης πελατείας και για αυτό τον λόγο αναζητά μια θέση στο δημόσιο, παίρνοντας μεταθέσεις σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, ενώ παράλληλα ξεδιπλώνει το ταλέντο του εκδίδοντας πληθώρα ποιημάτων και συλλογών, όπως τις συλλογές "Νηπενθή" (1921) και "Ελεγεία και Σάτιρες" (1927). Τα ποιήματά του διαπνέονται από έναν έντονα μελαγχολικό, συχνά αντιαμερικανικό και ειρωνικό τόνο (πχ "στο Άγαλμα της Ελευθερίας που φωτίζει τον κόσμο") που παρασύρει τον αναγνώστη. Οι στίχοι του συχνά μεθυστικοί, περιγράφουν έναν ουτοπικό κόσμο, εστιάζοντας στην διαφθορά που μάστιζε την ελληνική κοινωνία των αρχών του 20ού αιώνα.


Επιτακτικής, θα λέγαμε, σημασίας είναι και μία αναφορά στην προσωπική του ζωή και πιο συγκεκριμένα στη σχέση του με την Μαρία Πολυδούρη, επίσης ποιήτρια της εποχής. Ο έρωτας που έμελε να σαρώσει σαν κυκλώνας τις ζωές τους, ξεκίνησε με την γνωριμία τους στην νομαρχία Αττικής το 1922. Ο Καρυωτάκης παρότι ερωτευμένος, δεν επέτρεπε στην αγάπη του για την ποιήτρια να τον παρασύρει και δεν αφηνόταν ολοκληρωτικά όπως η ίδια, που δήλωνε με κάθε τρόπο τον έρωτά της, με αποκορύφωμα το έργο της "Μόνο γιατί μ' αγάπησες". Ο ποιητής διατηρούσε τις αποστάσεις από την αγαπημένη του, αφού είχε προσβληθεί από σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα και για αυτό τον λόγο είχε αρνηθεί και την πρότασή της να παντρευτούν. Πριν το θάνατο της αγαπημένης του, την είχε επισκεφτεί και στο Παρίσι όπου νοσηλευόταν για κάποιο διάστημα με φυματίωση.


Ο Καρυωτάκης αποτέλεσε ορόσημο για την ποιητική κοινότητα του 20ού αιώνα. Ίσως να ήταν και η αυτοκτονία του, που τον έχει χαράξει στις μνήμες πολλών αναγνωστών. Αποτέλεσε μία φιγούρα, η οποία συχνά φαινόταν να βασανίζεται από την μη εκπλήρωση των Ιδεών στις οποίες πίστευε, ενώ φαινόταν να οραματίζεται μία ιδανική κοινωνία από την οποία συχνά απογοητευόταν λόγω της σκληρής πραγματικότητας. Το έργο του έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης και ανάλυσης από πολλούς πανεπιστημιακούς κύκλους, ενώ έχει αγαπηθεί από πολλούς ανθρώπους παγκοσμίως. Σήμερα αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της ελληνικής ποίησης, μια μελαγχολική φιγούρα περιπλανώμενη στον δικό της κόσμο, όπου έμοιαζε να ξεδίνει με μια πένα και λίγη έμπνευση...

Πηγή πληροφοριών: wikipedia.gr

Πηγές φωτογραφιών: κεντρική: sansimera.gr, σπίτι: wikipedia.org, "Ελεγεία και Σάτιρες": toperiodiko.gr, με Πολυδούρη: socialsecurity.gr

Σύνταξη: ΜΑΡΙΑ ΣΜΗΝΑ