ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΒΒΑΪΔΗΣ: ΕΙΜΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ ΜΕ ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕ ΣΚΕΨΕΙΣ


Ο Δημήτρης Σαββαΐδης είναι ένας από τους 40 καταξιωμένους καλλιτέχνες που θα φιλοξενήσει το 1ο Φεστιβάλ Κωμωδίας Θεσσαλονίκης, ο οποίος κατέχει ένα από τα πιο εντυπωσιακά βιογραφικά, έχοντας στο ενεργητικό του δύο βραβεία και άλλες 4 υποψηφιότητες στα COMIC DOM (Ελληνικά Βραβεία Comic). Στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο Φεστιβάλ μας παραχώρησε μια ξεχωριστή συνέντευξη σχετικά με το workshop που θα πραγματοποιήσει, αλλά και όχι μόνο. Συζητήσαμε για την κρίση στην Ελλάδα, τη σημασία του γέλιου και την δική του εξέλιξη σαν καλλιτέχνη που τον έκανε να στραφεί στον κοινωνικό χαρακτήρα της τέχνης.

Συμμετέχετε στο πρώτο Φεστιβάλ Κωμωδίας της Θεσσαλονίκης με ένα Workshop για την κωμωδία στην αφήγηση και το animation. Μπορείτε να μας περιγράψετε τι θα παρακολουθήσουν οι συμμετέχοντες; 

Θα κάνουμε ένα ταξίδι μέσα στο storytelling (αφήγηση) και μετά στο animation. Θα μιλήσουμε για την υπερβολή, για το πώς ξεκίνησε αυτό το θέμα του να προκαλείς το γέλιο, να φέρεις μια αναπάντεχη χαρά, ένα slapstick αστείο ώστε να κάνεις τον άλλο να γελάσει. Θα ήθελα όμως να γίνει περισσότερο συζήτηση, να μιλήσουμε και να εξερευνήσουμε αυτό το θέμα για να δούμε: 1) Πόσο κατέχουμε αυτόν τον όρο, 2) Ποιος είναι αυτός ο όρος και 3) Πως μπορούμε να τον εφαρμόσουμε παντού, γιατί η κωμωδία και το χιούμορ θα είναι καλό να μπει παντού στη ζωή μας.


Έχοντας υπόψιν ότι η έννοια του workshop περιέχει μεν θεωρία, αλλά κυρίως περιλαμβάνει την πρακτική εφαρμογή και εξάσκηση. Σε τι δράσεις θα λάβουν μέρος οι συμμετέχοντες;

Θα προσπαθήσουμε να δούμε λίγο την ευθύνη που κατέχει κάποιος σε έναν ήρωα και πώς η φαντασία με τον όρο του αναπάντεχου μπορεί να προκαλέσει χιούμορ. 

Το workshop χωρίζεται σε δύο κατηγορίες, την κωμωδία στην αφήγηση και την κωμωδία στο animation. Θα δώσετε μεγαλύτερη βάση σε κάποια από τις δύο; Αν ναι, γιατί;

Αυτό θα εξαρτηθεί κυρίως από το κοινό, δηλαδή αν το κοινό στρέψει το τιμόνι προς την αφήγηση ή προς το animation. Θα δοθεί περισσότερο βάση εκεί. Ούτως ή άλλως το animation είναι ένα μέσο αφήγησης, οπότε αν δεν μιλήσουμε για αυτό θα πούμε και για άλλα μέσα αφήγησης. Λόγω του ότι είμαι ο ίδιος animator και σκηνοθέτης animation, αλλά και επειδή θα παρακολουθήσουμε ακριβώς μετά τα animation από το Θεσσαλονίκη Animation Festival, μια επιλογή μόνο με κωμικά animation, επιλέχθηκε συγκεκριμένα αυτό το μέσο αφήγησης για να δώσει πάσα στην επόμενη δραστηριότητα.


Στο workshop μπορούν να συμμετέχουν όλες οι ηλικίες;

Περίπου ναι. Σαφώς ένα παιδί 6 χρονών δεν έχει την ίδια αντίληψη της αφήγησης όπως ένας ενήλικας. Οπότε υπάρχει μόνο η εννοιολογική δυσκολία. Το εργαστήριο δεν έχει κάποιον άλλο περιορισμό. Δεν υπάρχει κάποιο όριο ηλικίας, ίσα-ίσα στα πιο low term μαθήματα που κάνω, που λέγεται η τέχνη της αφήγησης, έρχονται παιδιά από 18 χρονών μέχρι και συνταξιούχοι και παρακολουθούν στην ίδια τάξη, αλληλεπιδρούν και μάλιστα συγγράφουν ιστορίες μαζί καταπληκτικές.

Ποιοι είναι οι πιο «καλοί» μαθητές σε αυτά τα workshop; Οι νέοι ή οι μεγαλύτεροι;

Αυτοί που ψάχνουν κάτι τέτοιο και που θέλουν να ακούσουν και όχι τόσο αυτοί που είναι οι «είδα φως και μπήκα». Κατά τα άλλα, όμως, όλοι ανταποκρίνονται μια χαρά. Εάν συμπεριφερθείς σε έναν συμμετέχοντα με την ίδια όμορφη αξία, του δώσεις όλες τις πληροφορίες και δεν κάνεις κάποια επιδερμική αφήγηση θα το εκτιμήσει, θα συμμετέχει και θα έχει και πολύ όμορφο αποτέλεσμα, ασχέτως για ποιο λόγο ήρθε. 

Τι θα θέλατε να αποκομίσει το κοινό σας μετά από αυτό το βιωματικό εργαστήρι;

Να βρει όρεξη για να αρχίσει να γράφει ιστορίες, να καταλάβει ότι δεν είναι κάτι δύσκολο, ότι μπορεί ο οποιοσδήποτε να κάνει τον άλλο να γελά και να ξεφύγουμε από το στερεότυπο του ότι αυτοί που κάνουν τους άλλους να διασκεδάζουν είναι ξεχωριστοί. Όλοι μπορούν να το κάνουν και αυτό είναι το νόημα.

Ποια ερώτηση θα θέλατε να σας κάνει, κάποιος που συμμετέχει, στο τέλος του workshop; 

Με ενδιαφέρουν οι πρακτικές ερωτήσεις. Για παράδειγμα, να μου πει κάποιος έχω φτάσει σε αυτό το σημείο και έχω μπλοκάρει και να μπορέσω να τον βοηθήσω να βγει από το αδιέξοδο. Επίσης, θα με ενδιέφερε με την ερώτηση που θα μου κάνει κάποιος να μπορέσει να πάρει θάρρος ώστε να βγάλει τις ιστορίες του, τα έργα του, την όρεξη του από το συρτάρι, από την εξώπορτα του σπιτιού του, για να μπορέσει να προσχωρήσει.

Πόσο καιρό ασχολείσθε με τον διασκεδαστικό αυτό χώρο και τι σας ώθησε να εστιάσετε σε αυτόν;

Όταν ήμουν πιτσιρίκι. Ξεκίνησα από τα κόμιξ το 1996, που ήταν τα πρώτα σκιρτήματα ως δημιουργός. Το 2007 ασχολήθηκα με animation και διάλεξα αυτό το μέσο αφήγησης για τις ιστορίες μου, γιατί από τότε μέχρι σήμερα είναι το μέσο αφήγησης, που σου επιτρέπει να ξεδιπλώσεις όποια φαντασία έχεις, επειδή δεν υπάρχει κανένας περιορισμός, όπως και στη συγγραφή. Εκεί με κέρδισε το animation, ενώ ο κινηματογράφος έχει περιορισμούς. 

Γνωρίζοντας την πολύ αισθητή σας δράση σε ότι αφορά τα comics και το animation σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ποιά είναι η αγαπημένη σας δουλειά ως τώρα;

Υπάρχουν πολλές αγαπημένες δουλειές, που δεν τις έχω δει ακόμα να πραγματοποιούνται. Έγραψα πάρα πολλές ιστορίες, οι οποίες είναι ακόμα στο συρτάρι. Με ξετρελαίνουν, για παράδειγμα, οι Μυθοναύτες που έγιναν πολύ μεγάλη επιτυχία και δέχτηκα συγχαρητήρια για το concept και μόνο. Από την άλλη, έπεσε στα χέρια μου ένα άλμπουμ του 2008, οι Μικρόκοσμοι, το οποίο όταν το διάβασα μετά από καιρό με ξανακέρδισε. Πιστεύω ότι το καθένα έχει τη χάρη του.


Στις δύσκολες εποχές που ζούμε το γέλιο είναι κινητήριος δύναμη και απαραίτητο θα έλεγα. Εσείς είστε αισιόδοξος άνθρωπος;

Μιλάς στον πιο αισιόδοξο άνθρωπο! Είμαι αισιόδοξος όχι μόνο με αίσθημα, αλλά και με δεδομένα, με πράξεις και με σκέψεις. Ας πούμε δίνω ομιλίες στα πανεπιστήμια και μιλάω για το ότι στην ουσία δεν υπάρχουν αδιέξοδα σε αυτήν την περίοδο, γιατί υπάρχουν πάρα πολλές ευκαιρίες, που ο καθένας μπορεί να τις αρπάξει και να προχωρήσει. Υπάρχουν τόσα πολλά success stories εν μέσω κρίσης, που αποδεικνύουν ότι όλη αυτή η κατάσταση δεν είναι πραγματική. Πιστεύω ότι την κρίση την βιώνουν πολύ περισσότερο οι άνθρωποι που είναι στα πρόθυρα της σύνταξης και παλεύουν πραγματικά για να κλείσουν τον κύκλο τους και να ηρεμήσουν. Για εμένα δεν υπάρχει νέος, οποιασδήποτε ειδικότητας, που βρίσκεται σε κάποιο αδιέξοδο. Δίνω πολλές ομιλίες πάνω σε αυτό ακριβώς το θέμα.

Για το τέλος θα θέλαμε να μας μιλήσετε για τα μελλοντικά σας σχέδια...

Αυτή τη στιγμή κάνουμε ένα μικρό άλμα πίστης και εξέλιξης. Καταθέτουμε 3 προτάσεις για 3 παραγωγές animation τηλεοπτικής σειράς. Καταθέσαμε ήδη πρόταση για να δημιουργήσουμε μαζί με το Υπουργείο Παιδείας ένα κόμικς εκπαιδευτικό σχετικά με τον σεξουαλικό προσανατολισμό για τα σχολεία του δημοτικού και επειδή συνεργαζόμαστε πολύ και με το εξωτερικό συζητάμε για να συνάψουμε σχέση με τη Γερμανία όπου μας καλούν, αλλά πιο συγκεκριμένα να πάμε ένα κλικ προς τη τέχνη του «εμείς» και όχι στη τέχνη του «εγώ». Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι σε μια εξέλιξη όπου η τέχνη μού έχει κοινωνικό ενδιαφέρον. Προσκλήθηκα μαζί με μια άλλη καλλιτέχνιδα να κάνουμε μια συμπαραγωγή για νέα έργο στη Μπιενάλε της Ταϊλάνδης, το καλοκαίρι που μας έρχεται, όπου θα δημιουργήσουμε χειροποίητα τούβλα, μαζί με τους ντόπιους ενός νησιού της Ταϊλάνδης, για να στήσουμε κολώνες. Στα τούβλα θα εμφυσήσουν όλοι οι κάτοικοι μια αξία που θέλουν για τη κοινωνία τους, έτσι ώστε να σχηματιστούν οι κολώνες, που θα στηρίξουν την κοινωνία που θα έρθει. Έτσι, όταν ένας κάτοικος πηγαίνει στη δουλειά του ή πηγαίνει το παιδί του στο σχολειό, θα περνά μπροστά από τη κολόνα και σαν άτυπη μικρή σιγανή προσευχή θα επαναλαμβάνεται αυτή η αξία μέσα του και αυτή η επανάληψη θα φέρει την αξία, όντως σε αυτή τη κοινωνία. 

Συνέντευξη: ΣΟΦΙΑ ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ

Για περισσότερες πληροφορίες για το Φεστιβάλ Κωμωδίας Θεσσαλονίκης ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΩΜΩΔΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ