ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

MITCH NATSIOS: Η ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΕΓΑΛΗ ΕΥΘΥΝΗ ΣΕ ΕΝΑ ΕΡΓΟ



Άλλο ένας ιδιαίτερος καλεσμένος εμπιστεύτηκε την Townsendia για να δώσει τις δικές του απαντήσεις στις ερωτήσεις μου. Ο νέος μου φιλοξενούμενος προέρχεται από έναν ιδιαίτερο χώρο, που κρύβει πολλά μυστικά κυρίως για την εξωτερική εμφάνιση των ανθρώπων, αλλά πολλές φορές και για την εσωτερική. Έχοντας καλή αίσθηση του χιούμορ και με συνοδούς την ειλικρίνεια και την αμεσότητα, ο ενδυματολόγος Mitch Natsios δίνει τις απαντήσεις του αναφορικά με τα επαγγελματικά, το μέλλον και τις απόψεις του πάνω σε αυτά. Απολαύστε τον...


Αναφέρετέ μας για ποιο λόγο αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την ενδυματολογία;

Η ενδυμασία και η μόδα αποτελούσαν για εμένα πάντα πόλους έλξης. Σε συνδυασμό με την αγάπη μου για το θέατρο και το θέαμα εν γένει, η ενδυματολογία αποτέλεσε μονόδρομο.  

Πόσο δύσκολο είναι για κάποιον να επιμελείται την εξωτερική εμφάνιση ενός ανθρώπου;

Την προηγούμενη φορά που μου έγινε αυτήν η ερώτηση, είπα ότι θα απαντήσω με το τραγούδι «Η μοδίστρα» των Πλέσσα και Δαλιανίδη, που ερμήνευσε η  Βλαχοπούλου στην ταινία «Η παριζιάνα» (Την κοντή να την ψηλώσεις, την ψηλή να την κοντύνεις....). Δεν είναι επάγγελμα αυτό. Είναι μαρτύριο. Αστειεύομαι φυσικά! Όταν έχει αποφασιστεί, μαζί με τον σκηνοθέτη, ποιος είναι ο ρόλος, η εικόνα και η αίσθηση που θέλουμε να δοθεί, τότε ο βαθμός δυσκολίας μειώνεται δραστικά. Το μυστικό βρίσκεται στην κοινή αισθητική και την επικοινωνία. Αν η έμπνευση είναι ξεκάθαρη, η υλοποίηση έρχεται ομαλά κι αβίαστα. 


Σε ποια περίπτωση η ενδυματολογία αποκτά μεγάλη δυσκολία;

Η ενδυματολογία αποτελεί μεγάλη ευθύνη σε ένα έργο, καθώς καλείται να το “ντύσει” δημιουργώντας συναισθήματα και αποτυπώνοντας το χωροχρόνο. Το γεγονός αυτό αποτελεί μεγάλη ευθύνη και δημιουργεί εντάσεις. Η τριπλή λειτουργία του κοστουμιού (οπτική ερμηνεία του ρόλου, εικαστικό αντικείμενο και καλλιτεχνική ταυτότητα του ενδυματολόγου και εικαστικός χειρισμός των ομάδων, γιατί δημιουργεί πορεία ανάγνωσης της δράσης) είναι ευθύς εξ αρχής αγχώδης. Οι δυσκολίες που μπορεί να υπάρχουν είναι: οικονομικής φύσεως, γιατί ο περιορισμός στα τεχνικά μέσα μπορεί να επηρεάσει αισθητά το αποτέλεσμα. Η χωροταξία του θεάτρου, που μπορεί να μην μας επιτρέπει να εκμεταλλευτούμε τις διαστάσεις του χώρου (π.χ. χαμηλό ταβάνι αλλά με βάθος σκηνή). Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε φυσικά και την προσωπική αισθητική των ηθοποιών που πολλές φορές έρχεται σε αντίθεση με το γεγονός ότι η όψη πρέπει να συμβαδίζει με την υποκριτική.

Στη μουσικοθεατρική παράσταση "Τι είναι αυτό που το λένε Αγάπη", συν-σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο αδερφός σας και εσείς έχετε την ενδυματολογική επιμέλεια. Πως είναι να συνεργάζεστε με τον αδερφό σας;

Είναι πάντα μεγάλη μου χαρά να συνεργάζομαι με τον αδερφό μου. Ευτυχώς έχουμε καταφέρει μέσα στο πέρασμα των χρόνων να διαχωρίσουμε τον οικογενειακό μας δεσμό από την επαγγελματική μας υπόσταση. Το κοστούμια για εμένα είναι ένα συνεργατικό έργο τέχνης και ευτυχώς ο Αστέρης το κατανοεί και το συμμερίζεται. Το γεγονός ότι είμαστε αδέρφια μας διευκολύνει στην επικοινωνία με αποτέλεσμα να κερδίζουμε χρόνο, ώστε η εικαστική μου πρόταση να συμπίπτει με την σκηνοθετική του άποψη. Και φυσικά δεν πρέπει να παραλείψω να πω πόσο διασκεδαστική είναι η διαδικασία αυτή.


Σε περιπτώσεις διαφωνιών ποιος είναι αυτός που παίρνει την τελική απόφαση;

Ο Αστέρης έχει μια πολύ ιδιαίτερη σχέση με τα ρούχα. Έχει το δικό του στυλ, το οποίο στην πραγματικότητα δεν υπόκειται σε ένα ορισμένο είδος. Εγώ τον πειράζω συνεχώς γι' αυτό όπως κι εκείνος εμένα για πολλά άλλα. Οι πιο αγαπημένες μου στιγμές με τον Αστέρη είναι όταν με ρωτάει πως μου φαίνονται οι εκάστοτε στυλιστικοί συνδυασμοί του... Νομίζω ότι αυτό είναι το λατρεμένο μας παιχνίδι ως ενήλικα αδέρφια. Για να απαντήσω, λοιπόν, στην ερώτηση δεν έχει τύχει ποτέ έως τώρα να διαφωνήσουμε. Βέβαια εάν υπάρξει κάποιο τέτοιο ενδεχόμενο στο μέλλον, μιας και προσεγγίζουμε από διαφορετικά κανάλια το έργο, νομίζω πως θα βρούμε τη λύση ομαλά εφόσον έχουμε αμοιβαία εμπιστοσύνη. Η εμπιστοσύνη, επίσης, που μου είχαν τόσο  η Ιωάννα Τάλμπη όσο κι ο Αργύρης Παπαδόπουλος διευκολύνει τρομερά τη δουλειά μου και μου επιτρέπει πολλές φορές να σκέφτομαι και να δρω όχι και σε τόσο ασφαλή μονοπάτια. 

Με ποιο κριτήριο κάνετε την ενδυματολογική επιλογή των ρούχων που θα φορέσει ένας ηθοποιός σε μια θεατρική παράσταση;

Το έργο αυτό καθαυτό και η σκηνοθετική άποψη είναι οι καθοριστικοί παράγοντες για την επιλογή των κοστουμιών. Για παράδειγμα ένα έργο που απαιτεί ιστορικά κοστούμια και συμπίπτει με τη σκηνοθετική άποψη, διευκολύνει τη δουλειά του ενδυματολόγου. Εάν όμως ο σκηνοθέτης θέλει να αποδώσει το έργο συμβολικά, ετεροχρονισμένα ή σχολιαστικά τότε προσαρμόζω τις επιλογές των κοστουμιών σύμφωνα με τις προαναφερθείσες κατηγορίες για να έχουμε ένα άρτιο αποτέλεσμα. Τα κοστούμια επίσης επηρεάζονται άμεσα από το χρονικό περιθώριο και το κεφάλαιο της παραγωγής. Όπως καταλαβαίνετε πρέπει να ληφθούν υπόψιν πολλές παράμετροι μέχρι την τελική επιλογή.

Ποιος είναι ο ρόλος που παίζει η ενδυματολογία στο θέατρο και τον κινηματογράφο;

Μια παράσταση μπορεί να γίνει χωρίς σκηνικά αλλά δεν μπορεί να γίνει χωρίς κοστούμια. Το κοστούμι είναι αναγνώσιμη εξωτερική εικόνα και λειτουργεί ως πορτραίτο εφόσον αποδίδει τον ψυχισμό του μοντέλου. Όλοι όσοι έχουμε "αφανή" ρόλο στα θεάματα είμαστε απολύτως απαραίτητοι. Ο κάθε άνθρωπος κρατάει από αυτό που βλέπει ό,τι είναι "κοντά" του και μπορεί να το φιλτράρει μέσω των προβολών του εαυτού του. Σε κάποιους μένει η ερμηνεία του ηθοποιού, σε άλλους η φωτογραφία της ταινίας, σε άλλους η σκηνογραφία κτλ. κάτι που συνέβη και σε μένα προσφάτως παρακολουθώντας αυτοτελή επεισόδια μιας σειράς. Τα κοστούμια ήταν αριστουργηματικά. Εννοείται ότι  στο τέλος αναζήτησα  την ενδυματολόγο, η οποία βραβεύτηκε για το συγκεκριμένο επεισόδιο. Θέλω να πω ότι δεν είναι καθόλου τυχαίο που εμένα δε μου έμεινε η φωτογραφία του επεισοδίου αλλά τα κοστούμια. 


Ορισμένοι άνθρωποι τείνουν να ταυτίζουν την εξωτερική εμφάνισή τους με τον εσωτερικό τους κόσμο. Άλλοι πάλι κάνουν το αντίθετο. Ποια είναι η δική σας γνώμη σχετικά με αυτό το ζήτημα;

Θα χρησιμοποιήσω την φράση της αγαπημένης μου Iris Apfel, την οποία μνημονεύω αρκετά συχνά και στα σεμινάριά μου, "Είναι πιο σημαντικό να είμαστε ευτυχισμένοι παρά καλοντυμένοι". Η εικόνα μάς παίζει πολύ σημαντικό ρόλο τόσο για μας όσο και για τους άλλους. Η πρώτη εντύπωση φυσικά είναι σημαντική. Παρόλα αυτά όμως δεν είναι πλέον σοφό να μένουμε σε αυτό. Η εικόνα πολλές φορές μπορεί να είναι απατηλή. Θα πρέπει να μπορούμε να διαβάζουμε το πίσω κείμενο ή να μην σκεφτόμαστε καν ότι υπάρχει αυτό. Εξαρτάται από την κοσμοθεωρία μας. Συναναστρέφομαι ανθρώπους που ντύνονται προκλητικά αλλά είναι πολλοί πουριτανοί, που τραβούν τα βλέμματα με τις εκκεντρικότητες τους αλλά αυτό δεν το αντέχουν, που επιλεγούν επώνυμη ένδυση για μια αίγλη που έχει εκπέσει και πολλά άλλα παραδείγματα τα οποία μαρτυρούν ότι η εικόνα δεν είναι αντιπροσωπευτική του εσωτερικού κόσμου. Η δική μου άποψη είναι να φοράμε ο,τι μας κάνει να νιώθουμε όμορφοι, να μην μας επηρεάζει η κριτική και να προσαρμόζουμε την τάση της μόδας στο προσωπικό και μοναδικό μας ύφος.

Σε ποιο άλλον επαγγελματικό τομέα θα μπορούσατε να προσαρμόσετε τον εαυτό σας;

Ότι σχετίζεται με ενδυμασία, παρουσίαση και στυλ με ελκύει. Εργάζομαι ως visual merchandiser, επιμελούμαι ενδυματολογικά παραστάσεις, φωτογραφίσεις και βίντεο, αναλαμβάνω στησίματα καταστημάτων και εκθέσεων, εισηγούμαι σεμιναρίων οργάνωσης ντουλάπας, σωματότυπων και στάιλινγκ. Κάνω ο,τι ονειρευόμουν. Είμαι πλήρης και ελπίζω σε ενδιαφέρουσες μελλοντικές δουλειές, που θα με ιντριγκάρουν και θα με εξελίξουν.

Ολοκληρώνοντας αυτήν την κουβέντα, ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Βρίσκομαι σε συζητήσεις για διάφορα πρότζεκτ αλλά δεν είναι κάτι ακόμη οριστικό και ανακοινώσιμο. Μπορώ να σας πω για την έκθεση κοσμημάτων  του καλλιτέχνη Βασίλη Μόραλη στις αρχές Μαΐου στο Ανφαν Γκατε. Με τον Βασίλη συνεργαζόμαστε αρκετά χρόνια. Μου φτιάχνει κοσμήματα αποκλειστικά για τις ανάγκες των παραστάσεων ή επιδείξεων μου κι εγώ αναλαμβάνω την παρουσίαση των εκθέσεων του.


Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: 'ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟ ΛΕΝΕ ΑΓΑΠΗ' ΜΙΑ ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΧΟΡΟΔΕΝΤΡΟ