ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

ΕΛΕΝΗ ΛΙΑΤΟΥ: ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΟΛΑ


Εκπαιδευτικός, συγγραφέας και εικονογράφος. Μία νέα γυναίκα ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη στο τόσο σοβαρό ζήτημα του περιβάλλοντος και συνάμα τόσο ευαίσθητη, που μεταξύ άλλων γράφει βιβλία για λιλιπούτειους αναγνώστες. Με αφορμή το νέο της έργο «Λίνα η χρυσοψαρίνα διώχνει τη μόλυνση» είχαμε την χαρά να την συναντήσουμε και να μας μιλήσει αναλυτικά για αυτό, που μεταξύ μας, διαβάζοντάς το γίναμε και πάλι παιδιά και το λατρέψαμε. Κυρίες και κύριοι η Ελένη Λιάτου! Απολαύστε!

Δουλεύετε στο χώρο της εκπαίδευσης και παράλληλα γράφετε παιδικά βιβλία. Εμπνέεστε  μέσα από το χώρο της εργασίας σας;

Είµαι εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθµια εκπαίδευση. Παράλληλα ασχολούµαι µε τη συγγραφή, την εικονογράφηση και τις ηχογραφήσεις. Η καθηµερινή επαφή µου µε τα παιδιά, γίνεται για µένα πηγή έµπνευσης. Προσπαθώ να αφουγκραστώ τον ήχο, της ψυχής τους και να αποτυπώσω όσα µου λένε στο χαρτί, µέσα στις ιστορίες µου.

Η καθημερινή επαφή µε τα παιδιά, σας δημιουργεί νέα ερεθίσματα για να γράψετε ένα βιβλίο;

Τα παιδιά έχουν τόσα να µας πουν, όμως  πρέπει να είμαστε εκεί για να τα ακούσουμε. Τα περισσότερα παραμύθια και οι ιστορίες µου έχουν γραφτεί, παίρνοντας ερεθίσματα από τα παιδιά. Από τα παιδιά αρχίζουν όλα.


Έχετε αρκετά συγγραφικά έργα στο ενεργητικό σας, ποιο από όλα θα μπορούσε να πούµε ότι είναι το «αγαπημένο» και για ποιό λόγο;

Όλα τα έργα µου τα αγαπώ εξίσου, γιατί είναι κομμάτια της ψυχής µου. Δημιουργήματα της ψυχής. Εκείνο που ξεχωρίζω και έχει αγαπηθεί πολύ από μικρούς και μεγάλους, είναι ένα οικολογικό παραμύθι. «Ο Ρούλης ο χρυσοψαρούλης, αντιμέτωπος µε τη μόλυνση» εκδόσεις Ρουµελιώτη. Περιγράφει τον δύσκολο αγώνα του Ρούλη του χρυσοψαρούλη και της φίλης του της Λίνας της χρυσοψαρίνας να επιβιώσουν σε ένα μολυσμένο βυθό. Έχει γραφτεί µε ευαισθησία και αγάπη για τα παιδιά και έχει στόχο να δημιουργήσει οικολογική συνείδηση στους μικρούς µας φίλους, ώστε να μάθουν να φροντίζουν το περιβάλλον. Βασίζεται σε αληθινή ιστορία, προσωπικό βίωμα. Είναι γραμμένο σε μορφή ποιήματος για αυτό είναι κατάλληλο ακόμη και για μικρότερα παιδιά, όπου μπορούν κοιτώντας τις εικόνες να περιγράψουν το περιεχόμενό τους. Η πλούσια και όμορφη εικονογράφηση του από τον εικονογράφο Γ. Πετρίδη, το κάνει να ξεχωρίζει. 

Το νέο βιβλίο σας έχει τίτλο «Λίνα η χρυσοψαρίνα διώχνει τη μόλυνση». Μιλήστε µας για την ιστορία του βιβλίου σας.

Το βιβλίο µου «Η Λίνα η χρυσοψαρίνα διώχνει τη μόλυνση» κυκλοφόρησε πρόσφατα, από τις εκδόσεις Φυλάτος. Το βιβλίο αυτό αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου βιβλίου µου «Ο Ρούλης ο χρυσοψαρούλης, αντιμέτωπος µε τη μόλυνση». Η αφορμή και το ερέθισα για τη συγγραφή του παραμυθιού αυτού, ήρθε από τα παιδιά, όταν στις παρουσιάσεις µε ρωτούσαν τι θα γίνει τελικά η Λίνα η χρυσοψαρίνα, όταν απομένει μόνη της στο μολυσμένο βυθό. Με παρότρυναν λοιπόν να γράψω ένα παραμύθι για τη Λίνα τη χρυσοψαρίνα που αποχωρίζεται τον αγαπημένο της φίλο, τον Ρούλη το χρυσοψαρούλη, εξαιτίας της μόλυνσης.


Όπως διακρίνουµε από τον τίτλο, το βιβλίο αφορά την οικολογία και το περιβάλλον. Με ποιά αφορµή επιλέξατε το συγκεκριµένο θέµα;

Έχω προβληματιστεί και ευαισθητοποιηθεί πολύ µε το τεράστιο θέμα της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Χρέος µας είναι σαν εκπαιδευτικοί και σαν γονείς, να καλλιεργήσουν οικολογική συνείδηση στα παιδιά. Προσπαθώ λοιπόν μέσα από τα παραμύθια µου να τα ευαισθητοποιήσω, να τα προβληματίσω για τα άσχημα που συμβαίνουν και να τους χτυπήσω το καμπανάκι του κινδύνου που µας απειλεί. Αισιοδοξώ να τους περάσω το μήνυμα ότι το καθένα από αυτά είναι σημαντικό και μπορεί από την πλευρά του να προσθέσει ένα λιθαράκι στην προσπάθεια για τη σωτηρία του πλανήτη. Χρειάζεται δουλειά, συνεργασία, στόχος και όραμα. Όλοι μαζί μπορούμε.

Μετά το πέρας της πρόσφατης παρουσίασης του βιβλίου σας στην Αθήνα, επιλέξατε να υπάρχουν διαδραστικά, κινητικά παιχνίδια για τα παιδιά. Με ποιο κριτήριο έγινε αυτή η επιλογή;

Σε κάθε παρουσίαση που πραγματοποιώ για το βιβλίο µου, είτε αυτή είναι σε κάποια βιβλιοθήκη, σχολείο ή φεστιβάλ βιβλίου, τα παιδιά συμμετέχουν µε δια δραστικά, κινητικά παιχνίδια. Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τη δράση. Η αφήγηση του παραμυθιού, λειτουργεί σαν όχημα για να ταξιδέψουν στον κόσμο της φαντασίας. Μετά καλούνται να λάβουν μέρος µε δραματοποίηση, κινητικά παιχνίδια, κατασκευές, ζωγραφική, να αναλάβουν ρόλους, να φτιάξουν μαγικά φίλτρα, να διαβάσουν οικολογικά μηνύματα, να µπουν στο παραμύθι και να το ζήσουν, να γίνουν τα ίδια οι ήρωες. Με το πέρας της παρουσίασης, έχουν πάρει πλήθος μηνυμάτων και η παιδική ψυχούλα τους είναι πλημμυρισμένη από όμορφα συναισθήματα.


Πως αντιδρούν οι μαθητές σας όταν μαθαίνουν πως το βιβλίο που κρατούν στα χέρια τους και το διαβάζουν είναι γραμμένο από εσάς την δασκάλα τους;

Οι μαθητές µου και γενικότερα τα παιδιά που συναντώ στις παρουσιάσεις δείχνουν ενθουσιασμό για τη δασκάλα τους που είναι ταυτόχρονα η συγγραφέας και η εικονογράφος των παραμυθιών. Μου δείχνουν έμπρακτα την αγάπη τους καθημερινά. Αυτό που έχει μεγαλύτερη αξία για µένα είναι η λάμψη στα ματάκια τους, όταν τους διαβάζω κάποιο παραμύθι µου. Στέκονται και µε ακούν σαν μαγεμένα. Από αυτά παίρνω δύναμη να συνεχίζω να γράφω.

Θεωρείται ότι τα παιδιά χρειάζονται ώθηση να έρθουν κοντά στα βιβλία και στη λογοτεχνία;

Στη σύγχρονη εποχή µας πια, την εποχή της τεχνολογίας, τα παιδιά διαβάζουν όλο και λιγότερο. Εμείς οι εκπαιδευτικοί και οι συγγραφείς έχουμε υποχρέωση να ωθήσουµε τα παιδιά στη φιλαναγνωσία και να τα παροτρύνουμε να ταξιδέψουν µε της φαντασίας τα φτερά, ώστε να γευτούν τη μαγεία της ανάγνωσης ενός λογοτεχνικού βιβλίου. Να γευτούν τη χαρά που προσφέρει η ανάγνωση ενός καλού βιβλίου.


Συµµετέχετε ενεργά σε πολλές και διαφορετικές δράσεις. Είναι στάση ζωής που είχατε πάντα ή έγινε κάτι που σας οδήγησε προς τα εκεί;

Ασχολούμαι µε τη συγγραφή, 13 χρόνια, έχοντας στο ενεργητικό µου 15 βιβλία, παιδικά παραμύθια αλλά και συλλογικές ποιητικές συλλογές, ύστερα από βραβεύσεις. Η συμμετοχή µου σε διαφόρους λογοτεχνικούς Συλλόγους όπως η «Π.Ε.Λ», «ο κύκλος ελληνικού παιδικού βιβλίου», η «Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά», «Ο κυπριακός Σύνδεσμος παιδικού βιβλίου» και το Δίκτυο «Διαβάζω για τους Άλλους» µου δίνουν τη δυνατότητα να συμμετέχω ενεργά σε πολλές δράσεις για την προώθηση της φιλαναγνωσίας. Όλη αυτή η δράση µου, είναι στάση ζωής. Γεμίζει τον ελάχιστα ελεύθερο χρόνο µου, µα περισσότερο πλημμυρίζει την ψυχή µου.

Τέλος θα θέλαμε να σας ευχηθούμε στο νέο σας βιβλίο να είναι καλοτάξιδο, παράλληλα όμως να σας ρωτήσω, ποιά είναι τα επόμενα σχέδια κι αν υπάρχει κάτι που θα υλοποιήσετε άμεσα.

Σας ευχαριστώ θερμά για τις τόσο ζεστές ευχές σας! Θα µε συντροφεύουν και θα µου δίνουν δύναμη να συνεχίζω. Σύντομα πρόκειται να κυκλοφορήσουν κάποιες καινούριες ομαδικές ποιητικές συλλογές από τις εκδόσεις Όστρια, καθώς και μια συλλογή διηγημάτων. Στις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές, συμμετέχω στο συλλογικό βιβλίο «Παραμύθι να αρχινήσει» και στο συλλογικό βιβλίο «Μαγικοί χοροί». Επίσης από τις εκδόσεις Βάρφη θα κυκλοφορήσει μια συλλογική σειρά διηγημάτων. Συμμετέχω στο βιβλίο των εκδόσεων Ωρίων στο συλλογικό βιβλίο «Ιστορικά πρόσωπα» που πρόκειται να εκδοθεί σύντομα. Εκτός από το συγγραφικό κομμάτι, µε ενδιαφέρει η ηχογράφηση των παραμυθιών µου.  Πρόσφατα ηχογράφησα το παραμύθι µου «Ο Φρέρυ ένα ελεφαντάκι χωρίς προβοσκίδα» εκδόσεις Οσελότος και το διέθεσα στο δίκτυο «Διαβάζω για τους Άλλους» όπου µε ειδικό κωδικό, τα άτομα µε προβλήματα όρασης, έχουν πρόσβαση σε µία πλατφόρμα και μπορούν να διαβάσουν το παραμύθι. Αισιοδοξώ να ηχογραφήσω όλα µου τα παραμύθια, για καλό σκοπό. Αγαπώ πολύ το θέατρο και το θεωρώ σπουδαίο εργαλείο για να εκφραστούν τα παιδιά. Να εξωτερικεύσουν τα συναισθήματά τους, να νιώσουν ανακούφιση, να επικοινωνήσουν και να κοινωνικοποιηθούν. Η ίδια οργανώνω θεατρικές παραστάσεις µε τα σχολεία που συνεργάζομαι  κάθε φορά. Το όνειρο µου όμως είναι να δω τα έργα µου να γίνονται θεατρικές παραστάσεις και να παίζονται στο θέατρο. Κάνω όνειρα και συνεχίζω µε χαμόγελα, όραμα, ελπίδα και τη δύναμη που αντλώ από τα καθάρια παιδικά µάτια

Κείμενο ΜΑΡΙΑ ΓΟΥΣΙΟΥ