ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

ΙΑΚΩΒΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ: Η ΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΝΑ ΑΝΑΠΝΕΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΑ



Ο Ιάκωβος Μυλωνάς είναι ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης, με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη και σπουδές στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν και στη Νέα Υόρκη σχετικά με το μάρκετινγκ ηθοποιών. Δηλώνει ηθοποιός και σκηνοθέτης, κι ενώ τον γνωρίσαμε μέσω της τηλεόρασης, η καριέρα του δε μένει εκεί. Έχει συμμετάσχει σε κινηματογραφικές παραγωγές, ενώ είναι συγγραφέας θεατρικών έργων. Στην Townsendia μίλησε με αφορμή τη θεατρική παράσταση ''Έντεκα'', στην οποία πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί, σε μια συζήτηση με μεγάλο ενδιαφέρον...

«Έντεκα», ο τίτλος της παράστασης που σκηνοθετείτε και πρωταγωνιστείτε. Ένα «σκληρό» έργο που παρουσιάζει την σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση γυναικών, κυρίως από την πλευρά του θύματος. Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση…


Το ''11'' είναι η ιστορία ενός 15 χρονου κοριτσιού που μαζί με μια φίλη της εκτελούν αποβράσματα του υποκόσμου που κάνουν εμπόριο κοριτσιών για σεξουαλική εκμετάλλευση. Η αστυνομία όμως είναι στα ίχνη τους. Και η κοινωνία τι θέση θα πάρει; ΕΣΥ ΤΙ ΘΕΣΗ ΘΑ ΠΑΡΕΙΣ;

Το trafficking γυναικών είναι μία κατάσταση που οξύνεται μπροστά στα μάτια μας καθημερινά, αλλά λίγοι είναι αυτοί που έχουν το θάρρος να πάρουν ενεργό ρόλο απέναντι σε αυτό. Ως σκηνοθέτης, αλλά και πρωταγωνιστής του «Έντεκα», πώς βιώνετε το συγκεκριμένο θέμα;

Εμείς με τις παραστάσεις σαν το ‘’11’’ βάζουμε κάθε φορά από ένα λιθαράκι. Πιστεύω ότι η κοινωνία μας ετοιμάζεται έστω και αργά να μην κλείνει τα μάτια σ’ αυτές τις καταστάσεις που μπορούν να λαμβάνουν χώρα και στο διπλανό διαμέρισμα.

Ο τίτλος «11» είναι ιδιαίτερα αινιγματικός. Τι σημαίνει και πώς διαλέχτηκε ως τελικός τίτλος;

Η ηρωίδα του έργου βιάστηκε πρώτη φορά όταν ήταν μόλις 11 χρονών. Γι αυτό και ο τίτλος του έργου.

Θα μπορούσατε να διαλέξετε μία σκηνή της παράστασης, που θα λέγατε ότι ανυπομονείτε να δουν οι θεατές κάθε βράδυ;

Το τέλος, όπου δίνεται μια κάποια λύση και οι ήρωες οδηγούνται στην κάθαρση.


Τι είναι αυτό που προσμένετε ότι θα κρατήσουν οι θεατές μετά το πέρας της παράστασης σε κοινωνικό αλλά και προσωπικό επίπεδο; Ποιες είναι οι συνήθεις αντιδράσεις που παρατηρείτε όλο αυτό το διάστημα;

Όλοι θέλουν να μείνουν μετά και να συζητήσουν για το έργο. Δεν είναι απ’ τις παραστάσεις που φεύγεις και τις ξεχνάς απλά. Εγώ δεν προσμένω τίποτα. Ελπίζω απλά να ευαισθητοποιηθούν και να μην κλείνουν τα μάτια τους σ’ αυτό το τεράστιο κοινωνικό φαινόμενο. 

Ποια είναι η άποψή σας για το γενικευμένο φαινόμενο βίας που οξύνεται παγκοσμίως ως πολίτης αλλά και ως καλλιτέχνης;

Όσο υπάρχει ανεργία και τόσο λάθος πρότυπα που δείχνουν την γυναίκα σαν κατσαρόλα ηδονής, όσο υπάρχουν πελάτες που πληρώνουν γι αυτά τα κακοποιημένα κορίτσια δεν έχουμε καμιά τύχη σαν κοινωνία. Όσο υπάρχουν η πεποίθηση ότι μόνο με τα χρήματα μπορείς να έχεις τα πάντα και τους πάντες η εγκληματικότητα απλά θα αυξάνεται συνέχεια.

Κάνετε παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα, ενώ βρεθήκατε και στη Θεσσαλονίκη. Ποια είναι η σχέση σας με την πόλη και με το κοινό της; Σχεδιάζετε να έρθετε ξανά σύντομα;

Είμαι απ’ τη Θεσσαλονίκη και την αγαπώ. Φυσικά και θα ξανάρθω με την πρώτη ευκαιρία. Ποτέ δεν ξεχνάω από πού ξεκίνησα.

Η παράσταση «Έντεκα» έχει βραβευτεί από την Unesco Πειραιώς και Νήσων, ενώ η παράστασή σας «2047» είχε απορριφθεί από φεστιβάλ, καθώς «χτυπούσατε την κυβέρνηση». Πώς κρίνετε το ρόλο του θεάτρου στις μέρες μας αλλά και τη λογοκρισία που δέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις;  

Το θέατρο δεν πρέπει να φοβάται κανέναν. Ούτε κι εγώ φοβάμαι κανέναν. Με το θέατρο προσπαθώ να καλυτερεύσω τον εαυτό μου ως άνθρωπο και να περάσω κάθε φορά όσο καλύτερα μπορώ τα μηνύματα του έργου στους θεατές.


Γίνατε ευρέως αναγνωρίσιμος μέσω της τηλεόρασης. Ποια είναι η σχέση σας με το μέσο αυτό σήμερα;

Ελπίζω να βγούνε γρήγορα οι άδειες για να έχουμε νόμιμα κανάλια και να προστατεύονται οι εργαζόμενοι. Θα ξαναέπαιζα σε σειρά αν την θεωρούσα αξιόλογη και αν μου έδιναν τα χρήματα που θα ζητούσα.

Εκτός από σκηνοθέτης και ηθοποιός, υπάρχουν άρθρα σας και σε γνωστή ιστοσελίδα. Πώς προέκυψε αυτή η ιδιαίτερη συνεργασία και τι αποκομίζετε εσείς από την αρθρογραφία;

Μ’ αρέσει το γράψιμο πάρα πολύ γι αυτό και ξεκίνησα να γράφω και σ αυτό το site. Το κάνω σαν χόμπι το οποίο όμως, δυστυχώς, θα πρέπει να το αφήσω γιατί πλέον με τις υποχρεώσεις που έχω αναλάβει δεν μπορώ να το χαρώ καθόλου..

Ως τώρα απαριθμήσαμε τρεις επαγγελματικές ιδιότητές σας. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τα επόμενα σχέδιά σας ή τις ιδέες που σας εμπνέουν για το μέλλον;

Πρώτη Δεκεμβρίου ξεκινάει πάλι μετά την μεγάλη επιτυχία που είχε την περασμένη σεζόν, η επαναστατική μου κωμωδία ‘’2047’’ στο θέατρο Λύχνος. Οπότε περιμένουμε όσους δεν το είδαν και όσους θέλουν να το ξαναδούν.
Έχω αναλάβει, επίσης, ένα πολύ μεγάλο πρότζεκτ με 9μελή θίασο για το θέατρο Θησείο που θα το παρουσιάσω από 9 Δεκεμβρίου. Πρόκειται για το έργο του Θανάση Τριαρίδη ‘’Η αληθινή ιστορία της Αϊντας και του Ρανταμές’’ και καταπιάνεται με την ιστορία που έχει ειπωθεί πρώτη φορά μέσα απ’ τη διάσημη όπερα του Βέρντι ‘’Αϊντα’’. Το έργο αποκαλύπτει όλα αυτά που επιμελώς έκρυψε ο Βέρντι και οι λιμπρετίστες του για να ετοιμάσουν την τότε κοινή γνώμη για την εισβολή της Αιγύπτου και της Ιταλίας στην Αιθιοπία. Κάτι παρόμοιο που συμβαίνει και τώρα με τις μεγάλες δυνάμεις όταν θέλουν να εισβάλουν σε μια άλλη χώρα. Σε πρώτο πλάνο βέβαια είναι ο καταραμένος έρωτας της Αϊντας και του Ρανταμές. Σκλάβα της κόρης του Φαραώ η πρώτη και Αρχιστράτηγου της Αιγύπτου ο δεύτερος. Θα μιλήσουμε όμως αρκετά γι αυτό στο μέλλον.

Και ένα μήνυμα για τους αναγνώστες της Townsendia, που επιμένουν να «βλέπουν» την Τέχνη ως σωτηρία στην εποχή μας…

Η τέχνη είναι το μόνο πράγμα στη ζωή μας που μπορεί να μας βοηθήσει να αναπνέουμε καλύτερα και πιο ελεύθερα. Είναι όπως όταν είναι κλειστή η μύτη μας και υποφέρουμε από φρικτό πονοκέφαλο λόγω του ότι δεν οξυγονώνεται ο εγκέφαλός μας, η τέχνη μας παρέχει το οξυγόνο για να μην πάθουμε εγκεφαλικό απ’ την πεζή πραγματικότητα.


Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση: 'ΕΝΤΕΚΑ' - ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΚΔΙΚΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ SEX TRAFFICKING