ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

ΠΑΝΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: ΑΦΗΣΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΝΑ ΑΝΘΙΣΟΥΝ



Λάτρης της δημοσιογραφίας, με νομικές σπουδές, ο Πάνος Παπαδάκης μόλις κυκλοφόρησε το πρώτο, αποκλειστικά δικό του μυθιστόρημα Ματερ Φαμίλιας, αφήνοντας το αναγνωστικό κοινό με το στόμα ανοιχτό. Σε μια συνέντευξη εφ 'όλης της ύλης, μας μιλά για το καινούργιο αυτό έργο, τα συναισθήματα και για τα επόμενα συγγραφικά του σχέδια.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα για αυτό το συγγραφικό σας έργο;

Η συγγραφή του Μάτερ Φαμίλιας γεννήθηκε από την εσωτερική ανάγκη να εξωτερικεύσω τις σκέψεις μου σχετικά με έναν αρχετυπικό μύθο, εκείνο της βυθισμένης Ατλαντίδας καθώς επίσης και να αναλύσω τις προεκτάσεις που θα μπορούσε αυτός να έχει στον αιώνα μας. Πρόκειται για μια οικογενειακή περιπέτεια, ταυτόχρονα όμως αποτελεί και παραβολή με διαστάσεις συμβολικές και ψυχαναλυτικές. Μία οικογένεια ανέμελη και ανυποψίαστη, βρίσκεται στο μάτι ενός ανεπιθύμητου κυκλώνα. Πώς θα απαντήσουν οι ήρωες σε αυτή την πρόκληση; Θα επιβιώσουν τελικά, κι αν ναι, πώς θα εξελιχθούν στο πέρασμα του χρόνου;

Υπάρχει μια γενική παραδοχή ότι οι συγγραφείς έχουν την τάση να συνδέονται και να δένονται με τους χαρακτήρες των βιβλίων τους. Νιώσατε και εσείς κάτι αντίστοιχο κατά τη συγγραφή του Μάτερ Φαμίλιας; Υπήρξαν στοιχεία των χαρακτήρων, όπως για παράδειγμα της πρωταγωνίστριας Όλγας, που συναντάτε και στον εαυτό σας;

Φυσικά, αλλά δεν είναι ο κανόνας, ούτε και αυτοσκοπός. Σε αυτό το Σύμπαν, το μόνο που είναι απόλυτο είναι η σχετικότητα. Οι ήρωες ενός βιβλίου ανήκουν ψυχή τε και σώματι στον δημιουργό τους. Ακόμη, λοιπόν, κι αν ο συγγραφέας δεν ταυτίζεται με το σύνολο των ηρώων του, αν μη τι άλλο, εκείνοι… ταυτίζονται μαζί του! Η Όλγα είναι κάπως αυταρχική, εντελώς ανέμελη και πολύ πλούσια .Δεν νομίζω ότι της μοιάζω! (γέλια)

«Ο καθένας αντιμετωπίζει το σκοτάδι με διαφορετικό τρόπο», λένε οι πρώτες γραμμές του βιβλίου σας. Στη διαδικασία συγγραφής αυτού του βιβλίου, υπήρξε κάποια στιγμή που βρεθήκατε αντιμέτωπος με το σκοτάδι και πώς το αντιμετωπίσατε;

Για να μπορέσει να περιγράψει κάποιος μία κατάσταση, για παράδειγμα το σκοτάδι, πρέπει πρώτα να την έχει βιώσει. Γράφουμε επειδή ζήσαμε κι όχι διότι θα θέλαμε να ζήσουμε όσα γράφουμε. Είμαστε, κατά μία έννοια, μάρτυρες της ιστορίας, ακόμη κι αν αυτή είναι φανταστική. Για να χαρτογραφήσεις το σκοτάδι, είναι αναγκαίο να το έχεις διασχίσει στα τυφλά. Το Μάτερ Φαμίλιας το έγραψα στην… αυγή, ως εκ τούτου μπόρεσα να διακρίνω λίγο φως! Λίγο.

Τι μηνύματα θέλετε να περάσετε στον αναγνώστη μέσα από το Μάτερ Φαμίλιας;

Σκοπός μου δεν ήταν να περάσω συγκεκριμένα μηνύματα, ούτε να χειραγωγήσω τον αναγνώστη βάζοντάς τον στον δικό μου χωροχρόνο.Θέλησα να μεταφέρω μια ιστορία η οποία μπορεί να διαβαστεί - ακόμη και να ερμηνευτεί - πολυεπίπεδα. Πρόκειται για μία οικογενειακή, όπως είπα, περιπέτεια με αρκετά ιστορικά και μυθολογικά στοιχεία. Αποτελεί παράλληλα έναν συμβολικό παραλληλισμό της εποχής μας, ακόμη και μία ψυχαναλυτική θεώρηση, σύμφωνα με το πώς εγώ βλέπω τα πράγματα. Μ’ άλλα λόγια στόχος μου δεν ήταν να ηθικολογήσω, αλλά να προτρέψω τον αναγνώστη να εξερευνήσει μια ιστορία, παίρνοντας ως μήνυμα εκείνο που ο ίδιος θέλει να λάβει.


Και έρχεται η στιγμή που το πρώτο, αποκλειστικά δικό σας δημοσιευμένο μυθιστόρημα, παίρνει τη θέση του στις βιτρίνες των Βιβλιοπωλείων. Τι συναισθήματα σας προκαλεί αυτό το γεγονός; Πρόκειται για κάτι που σας γεμίζει αποκλειστικά με ευχαρίστηση και ανακούφιση ή εμπερικλείονται και συναισθήματα αγωνίας γύρω από τις κριτικές που θα του ασκηθούν και την επιτυχία του;

Τα συναισθήματα ήταν ανάμεικτα, κυρίως τις πρώτες ημέρες. Ας πούμε πως τώρα το βιβλίο πήρε το δρόμο του και απολαμβάνω τη στιγμή, το τώρα. Δεν σας κρύβω πως χαίρομαι με τα θετικά μηνύματα που λαμβάνω από αναγνώστες - τους οποίους με ευγνωμοσύνη αποκαλώ ο Άγνωστος Αναγνώστης, δίκαιος κριτής όλων μας - και αυτό μου δίνει δύναμη για τη συνέχεια. Ξέρετε, η κριτική, θετική ή αρνητική, είναι ευλογία. Μόνο σε δικτατορικά καθεστώτα η κριτική θεωρείται παράνομη δραστηριότητα. Ε, δε θα σοβιετικοποιήσουμε την ελεύθερη γνώμη!

Ποια θεωρείτε πως είναι τα εφόδια που πρέπει να έχει ένας συγγραφέας για να ξεχωρίσει από τους υπόλοιπους; Το ταλέντο της γραφής είναι αρκετό ή υπάρχουν και άλλα στοιχεία που απαιτούνται για να δώσει το δικό του στίγμα;

Αρκούν η αυθεντικότητα και η ειλικρίνεια στον τρόπο σκέψης και γραφής. 


Πώς κρίνετε την ελληνική λογοτεχνία; Λέγεται ότι στη χώρα μας αυτό το είδος πουλάει περισσότερο από τα υπόλοιπα. Μπορείτε να δώσετε μια εξήγηση σε αυτό;

Προφανώς αναφέρεστε στη νέα ελληνική λογοτεχνία, η οποία πιστεύω ότι δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει την αντίστοιχη ξένη. Από εκεί και πέρα, αφήστε όλα τα συγγραφικά λουλούδια να ανθίσουν! Δεν θα ήθελα να κρίνω το χρώμα και το άρωμα ενός λουλουδιού. Όλα έχουν τη θέση τους σε αυτόν τον «πολύχρωμο κήπο με τ’ άπειρα εξωτικά αρώματα»!

Μετά από το Μάτερ Φαμίλιας, υπάρχουν κάποια βραχυπρόθεσμα συγγραφικά σας σχέδια που να είναι ανακοινώσιμα;

Γράφω μια ιστορία με σημείο αναφοράς τη δεκαετία του ’80. Είναι κάτι που είχα ανάγκη να γράψω εδώ και αρκετά χρόνια. Να μεταφερθώ και κατ’ επέκταση να μεταφέρω ιστορικά τον αναγνώστη στην εποχή της Αλλαγής των Ηθών. Εκεί, οι ήρωες του βιβλίου θα αναμετρηθούν με…

Συνέντευξη: Άννα Λαμπροπούλου