ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Στάθης Μαυρόπουλος: Οι αρχαίοι ποιητές έχουν γράψει αριστουργήματα


Τελευταίες παραστάσεις για την "ΟΡΕΣΤ3ΙΑ του Αισχύλου - μια διαδρομή…" στο Θέατρο Αυλαία και ο σκηνοθέτης και ένας εκ των τριών πρωταγωνιστών της παράστασης, ο Στάθης Μαυρόπουλος, μας παραχώρησε συνέντευξη και μας αποκάλυψε τα "μυστικά" του έργου. Μια ...διαδρομή... που θα μας μείνει αξέχαστη... 


Υπογράφετε τη σκηνοθεσία και είστε ένας εκ των τριών πρωταγωνιστών της παράστασης "ΟΡΕΣΤ3ΙΑ του Αισχύλου - μια διαδρομή…" που παρουσιάζεται στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Πείτε μας τι πρόκειται να παρακολουθήσει το θεατρόφιλο κοινό της πόλης;

Πρόκειται για μια παράσταση που δημιουργήσαμε όλοι οι συντελεστές μαζί. Είναι μία δραματουργία που έχει ως βάση την Ορέστεια του Αισχύλου. Εμπεριέχει περίπου 500 στίχους από την τριλογία όπου έχουν προστεθεί κείμενα από διάφορους μελετητές και σχολιαστές του αρχαίου δράματος. Κείμενα που εξηγούν και αναλύουν την Ορέστεια με βάση την εποχή που παίχτηκε, τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και πώς ο Αισχύλος προσπαθεί να σχολιάσει μέσα από το μύθο που φτιάχνει τη ζωή στην Αθήνα το 458 π.Χ.. Φτιάξαμε μια παράσταση με όλα αυτά τα συστατικά και προσθέσαμε και χιούμορ, όπου αυτό επιτρέπεται.


Ο δικός σας ρόλος, πέρα από αυτόν του σκηνοθέτη, ποιος είναι στην παράσταση;

Η παράσταση αυτή γεννήθηκε από την ομάδα εργασίας που φτιάξαμε. Επί σκηνής είμαστε τρεις ηθοποιοί. Παίζουμε και αφηγούμαστε όλους τους ρόλους της τραγωδίας οπότε και ο καθένας μας έχει πολλούς ρόλους... από τη δημιουργία μέχρι και την εκτέλεση της ιδέας.

"ΟΡΕΣΤ3ΙΑ του Αισχύλου - μια διαδρομή…". Τι ακριβώς συμβολίζει ο αριθμός 3 στον τίτλο του έργου;

Το 3 στον τίτλο λειτουργεί σαν ένα είδος λογοπαίγνιου… Ξεκίνησε ως ένα εσωτερικό αστείο κατά τη διάρκεια που διαβάζαμε και φτιάχναμε το έργο. Επειδή είμαστε 3, η Ιωάννα, ο Διονύσης κι εγώ, όπως παίζονταν τον 5ο π.Χ. αιώνα οι τραγωδίες, από 3 υποκριτές θελήσαμε να κλείσουμε το μάτι στον σύγχρονο θεατή. Θέλαμε με τον τίτλο να δώσουμε και το χαρακτηριστικό της παράστασης. Ότι σίγουρα δεν θα είναι μια παράσταση τραγωδίας όπως την έχουμε όλοι στο μυαλό μας, με τον πολυμελή χορό, με τους αντίστοιχους ηθοποιούς στους ρόλους κ.λπ. Είναι κάτι άλλο, κάτι διαφορετικό από αυτά που ξέρουμε. Για αυτό βάλαμε και τον υπότιτλο …μια διαδρομή, γιατί ουσιαστικά έχουμε εξερευνήσει τη διαδρομή της Ορέστειας από τη γέννησή της μέχρι και σήμερα.

Πρόκειται για μια διαφορετική προσέγγιση της Ορέστειας του Αισχύλου, της μοναδικής σωζόμενης τριλογίας αρχαίου δράματος. Κατά ποιον τρόπο προσεγγίσατε εσείς, ως σκηνοθέτης, το συγκεκριμένο έργο; 

Όπως σας είπα και πιο πριν αυτό που μας ενδιέφερε από την αρχή που ασχοληθήκαμε με την Ορέστεια ήταν να μπορέσουμε να εντάξουμε το έργο στην κοινωνικοπολιτική ζωή της Αθήνας, την εποχή που γράφτηκε. Μελετήσαμε τις συνθήκες της εποχής και τα σχόλια που έχουν γραφεί από τους μελετητές της. Δικό μας στοίχημα είναι να μπορέσουμε να εντάξουμε την Ορέστεια στο σήμερα, στο τώρα. Να μας αφορά όλους. Έτσι σκηνοθετικά κινηθήκαμε σε μια σύγχρονη υποκριτική, όπου ο ηθοποιός μεταπηδά άνετα από το ρόλο του έργου στο ρόλο του αφηγητή και στο ρόλο του σχολιαστή, αλλά και το κυριότερο είναι ότι στη σκηνή είμαστε παρόντες ως εμείς οι ίδιοι, Ο Στάθης, η Ιωάννα και ο Διονύσης που κάνουμε τη διαδρομή μας στην Ορέστεια πότε μπαίνοντας στο κείμενο και πότε σχολιάζοντάς το.


Διαβάζοντας το Δελτίο Τύπου παρατηρήσαμε ότι προβληματίζεται αρκετά με το τι "μένει" στον θεατή φεύγοντας από μια παράσταση. Τι όμως, κατά τη γνώμη σας, είναι αυτό που θα κάνει τον θεατή να "φύγει" από τα σκηνικά, τις ερμηνείες και τη σκηνοθεσία ώστε να συγκεντρωθεί στο κείμενο και να φύγει πιο "πλούσιος" από το θέατρο;

Θεωρώ πως ο θεατής θα πάρει κάτι από μια παράσταση όταν αυτό που βλέπει τον αφορά. Όταν μιλάει τη γλώσσα του, όταν βλέπει και ακούει πράγματα οικεία προς τον ίδιο. Όταν δεν μένει μόνο στη φόρμα των σκηνικών, των κοστουμιών και της υποκριτικής, άσχετα με το πόσο πετυχημένα είναι. Ο βασικός μας στόχος στην παράσταση αυτή είναι να καταφέρουμε να περάσουμε όλη την ιστορία της τριλογίας και να φωτίσουμε τα στοιχεία, που εμείς θεωρήσαμε ότι θέλαμε να φωτίσουμε χωρίς να μπερδευτεί ο θεατής, αλλά και επιπλέον να του δώσουμε και το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της εποχής.

Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 458 π.Χ. στη γιορτή των Διονυσίων. Ωστόσο εξακολουθεί να παρουσιάζεται μέχρι και σήμερα. Γιατί κατά τη γνώμη σας, αυτή όπως και οι άλλες αρχαίες τραγωδίες, είναι τόσο επίκαιρες;

Οι τραγωδίες και οι κωμωδίες παρουσιάζονταν μια φορά στο πλαίσιο τον γιορτών αφιερωμένων στον Θεό Διόνυσο. Χωρίς να ξέρουμε πώς πραγματικά ήταν τα υπόλοιπα έργα που δεν διασώθηκαν, μπορούμε να πούμε ότι τα θέματα που διαχειρίζονται είναι οικουμενικά και αφορούν ακόμα όλους μας. Μιλάμε για πολιτική, θρησκεία, οικογενειακές σχέσεις, ίντριγκες, έρωτες και πάθη. Θέματα που μας προβληματίζουν ακόμα και σήμερα. Οι αρχαίοι ποιητές έχουν γράψει αριστουργήματα. Η δική μας δουλειά είναι αυτά τα αριστουργήματα να τα εντάξουμε στην δική μας αισθητική και να τα δούμε με το δικό μας πρίσμα.

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για την σύμπραξη του "Alte Fablon", της "Εταιρείας Θεάτρου ΓΚΡΑΝ ΓΚΙΝΙΟΛ" και της "Ομάδας Τέχνης OBERON";

Η ισχύς εν τη ενώσει. Είμαστε τρεις ομάδες της πόλης που ασχολούμαστε με το θέατρο. Έχουμε μια διαδρομή και έχουμε συναντηθεί ξανά. Σκεφτήκαμε ότι θα είναι πιο εύκολο για όλους μας να κάνουμε αυτήν την σύμπραξη. Γνωριζόμαστε, αγαπιόμαστε και επικοινωνούμε. Οπότε είχαμε όλες τις προϋποθέσεις με το μέρος μας. Είμαστε ευχαριστημένοι από την συνεργασία μας και εύχομαι και ελπίζω να την προχωρήσουμε και παρακάτω.


Κλείνοντας, θα αποκαλύψετε στους αναγνώστες της Townsendiaτι θα ακολουθήσει μετά την "ΟΡΕΣΤ3ΙΑ του Αισχύλου - μια διαδρομή…"; Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Προς το παρόν έχουμε αφιερωθεί στο συγκεκριμένο πρότζεκτ. Στόχος μας είναι να μπορέσουμε να το κινήσουμε όσο περισσότερο μπορούμε και εκτός Θεσσαλονίκης. Είμαστε στη διαδικασία της αναζήτησης και προετοιμασίας μιας διαδρομής του. 


Συνέντευξη: ΕΡΗ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: Το "Alte Fablon" παρουσιάζει την "ΟΡΕΣΤ3ΙΑ του Αισχύλου μια διαδρομή..." στο Θέατρο Αυλαία

Πηγή εξωφύλλου: sarothron

TOWNSENDIA Designed by ΕΡΗ Χ. Templateism.com Copyright © 2016

Εικόνες θέματος από Bim. Από το Blogger.