ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

Άνθιμος Κατιρτζόγλου: Η σκηνοθεσία είναι ένα μικρόβιο που το είχα από παιδί



«Η σκηνοθεσία είναι ένα μικρόβιο που το είχα από παιδί», εξομολογείται στην Townsendia ο Άνθιμος Κατιρτζόγλου, ο ταλαντούχος σκηνοθέτης του οποίου το έργο «60 λεπτά» απέσπασε το 2018 το Β΄ βραβείο κοινού στα όγδοα Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης. Το 2019, ο Άνθιμος επιστρέφει δυναμικά με το έργο του «5ος όροφος», μια πολλά υποσχόμενη κωμωδία ψυχολογικού μυστηρίου, την οποία το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει από 1 Φεβρουαρίου στο Θέατρο Σοφούλη στην Καλαμαριά. Πιο συγκεκριμένα, η παράσταση περιστρέφεται γύρω από ένα ζευγάρι που μετά το χωρισμό του, αποφασίζει να πουλήσει το σπίτι στο οποίο διέμενε και αποκτά μια σχέση συγκρούσεων με τους υποψήφιους αγοραστές του, αφού δεν γνωρίζει αν ο πραγματικός λόγος της εμφάνισής τους, είναι η αγορά του σπιτιού. Ο Άνθιμος δέχτηκε με χαρά να μας μιλήσει αναλυτικά για την νέα του παράσταση, την τέχνη της σκηνοθεσίας γενικότερα στην Ελλάδα του 2019 και μοιράστηκε μαζί μας πληροφορίες για τον ίδιο καθώς και για τη σχέση του με τη δουλειά του.

Μετά την περσινή επιτυχία της παράστασης «60 λεπτά», της οποίας ηγούσασταν σκηνοθετικά, αλλά συμμετείχατε και ως ηθοποιός, επιστρέφετε δυναμικά το 2019 με το έργο σας «5ος όροφος». Ποιον χαρακτήρα θα ενσαρκώσετε αυτή τη φορά;

Στο συγκεκριμένο έργο υποδύομαι τον μπάτλερ του ζευγαριού. Στην πραγματικότητα όμως, είμαι ο μοναδικός οικιακός υπηρέτης που υπάρχει στο σπίτι. Ο υπηρέτης είναι ένας τύπος που προσπαθεί να επιβάλλεται τόσο στα αφεντικά του, όσο και στους προσκεκλημένους του. Είναι λίγο αγενής με όλους, γκρινιάζει και θεωρεί τον εαυτό του μοναδικό και σημαντικό, για αυτό το λόγο θέλει να τον αποκαλούν και μπάτλερ (το ανώτερο αξίωμα του προσωπικού). Είναι ένας τύπος λίγο αλαζόνας, που έλκεται ερωτικά από το ίδιο φύλο.

Γνωρίζουμε πως το έργο σας κατατάσσεται στην κατηγορία της κωμωδίας ψυχολογικού μυστηρίου. Από που αντλήσατε έμπνευση για τη συγγραφή της και πόσο δύσκολο εγχείρημα ήταν για εσάς η ολοκλήρωση του «5ου ορόφου»;

Το έργο θα μπορούσε να είναι και ψυχολογικού μυστηρίου, με στοιχεία κωμωδίας. Για να γράψω το έργο αυτό, όπως και όλα όσα έχω γράψει, πηγή έμπνευσης είναι η ίδια η καθημερινότητα μας. Πράγματα που βλέπουμε, που ζούμε, που ακούμε… Στιγμές καθημερινές, που πολλές φορές φτάνουν και στην υπερβολή, μιας και μιλάμε για μυθοπλασία. Όσο για το πόσο δύσκολο εγχείρημα ήταν η ολοκλήρωση του, σίγουρα ήταν δύσκολο, αφού δίνω ιδιαίτερη βαρύτητα στο κείμενο που θεωρώ ότι είναι η βάση ενός έργου. Το πιο όμορφο πάντως, είναι όταν αυτό το άψυχο κείμενο παίρνει σάρκα και οστά από όλη την ομάδα και τότε δε σε ενδιαφέρει το πόσο κουράστηκες, αλλά να αρέσει στον κόσμο που θα έρθει να σε τιμήσει με την παρουσία του.

Εκτός από ηθοποιός της παράστασης, είστε παράλληλα ο σκηνοθέτης και ο κειμενογράφος της. Πόσο δύσκολο είναι να συνδυαστούν αυτοί οι τρεις τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους ρόλοι με σκοπό να βγει ένα άρτιο και ολοκληρωμένο αποτέλεσμα;

Είναι πολύ δύσκολο, όντως. Από την μία το έχω συνηθίσει, από την άλλη πάντα έχω κάποιους ανθρώπους που με βοηθάνε στην σκηνοθεσία, ειδικά όταν θα πρέπει κατά τη διάρκεια της πρόβας να είμαι πάνω στο σανίδι και εγώ. Στον «5ο όροφο» είχα τη βοήθεια τη Χαράς Γεωργάκη στο χτίσιμο των σκηνών και τον Βασίλη Κανελλόπουλο στην υποκριτική. Ο Βασίλης μάλιστα, υποδύεται και αυτός έναν από τους ρόλους στο έργο.


Ο Άνθιμος Κατιρτζόγλου εμπνέεται από απλά και καθημερινά γεγονότα, ή είναι πιο σύνθετες και ασυνήθιστες οι καταστάσεις που πυροδοτούν τη σκέψη του;

Όπως είπα και πιο πριν, βασικό κομμάτι στα κείμενα μου, είναι όλα αυτά τα καθημερινά γεγονότα που βιώνουμε. Από την εμμονή και την «αρρωστημένη» σχέση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέχρι και την πίστη μας στο Θεό και από τη σχέση με τους φίλους και την οικογένεια μας, μέχρι και τη θέση μας μέσα στην κοινωνία και την αποξένωση μας από αυτήν. Βέβαια τα περισσότερα μηνύματα στα έργα μου μπορεί να τα μεταδώσω με χιούμορ, αλλά το μήνυμα δεν αλλάζει και καταφέρνει να περαστεί στον θεατή και να το εισπράξει.

Υπάρχει κάποιο μήνυμα που θα θέλατε να περάσετε στο κοινό μέσα από όσα θα δει να παρουσιάζονται μπροστά στα μάτια του;

Νομίζω ότι κάθε ρόλος που χτίζεται μπορεί να περάσει μηνύματα, άλλοτε άμεσα με συγκεκριμένες ατάκες και άλλοτε έμμεσα και υποσυνείδητα. Η σχέση μας και το πόσο ειλικρινείς είμαστε μέσα σε αυτήν, η πίστη στο Θεό συγκριτικά με αυτά που μαθαίνουμε και αυτά που βιώνουμε, αλλά και η κοινωνική μας θέση, ανάλογα με το επάγγελμα που εξασκούμε, είναι κάποια από αυτά που περνάνε μέσα στο κείμενο μου και στους χαρακτήρες αυτού.

Η τέχνη της σκηνοθεσίας απαιτεί έμπνευση και ζωηρή φαντασία. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με αυτήν;

Είναι ένα μικρόβιο που το είχα από παλιά… από μικρό παιδί. Άκουγα ένα τραγούδι και το έκανα βίντεο κλιπ στο μυαλό μου. Έβλεπα ένα έργο και έλεγα «όχι έτσι, αλλιώς έπρεπε να το δείξει η κάμερα». Γενικά ο χώρος αυτός, δεν είναι ένας χώρος που σου δίνει χρήματα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Όποιος πιστεύει ότι θα γίνει πλούσιος ή διάσημος από αυτό, καλά θα κάνει να βρει κάτι άλλο... Άρα για να ασχοληθείς με την τέχνη αυτή στην χώρα μας, θα πρέπει να είσαι λίγο «άρρωστος» με την καλή έννοια… Να είσαι εραστής της τέχνης.


Ποιες είναι οι δυσκολίες οι οποίες μπορεί να αντιμετωπίσει ένας σκηνοθέτης κατά την πραγμάτωση του εγχειρήματός του, που δεν είναι εμφανείς στο κοινό που παρακολουθεί το τελικό αποτέλεσμα;

Είναι τεράστιες. Καταρχήν οι πρόβες γίνονται συνήθως σε ένα χώρο που δεν είναι μέσα στο θέατρο. Και υπολογίζεις κατά προσέγγιση και με μεγάλη φαντασία, που θα στήσεις τα σκηνικά και τους ηθοποιούς. Και όταν μπαίνεις στο χώρο του θεάτρου 4 μέρες πριν την πρεμιέρα και συνειδητοποιείς ότι δε χωράνε τα σκηνικά, ή ότι ένα σκηνικό δε μπορεί να υπάρξει λόγω πολλών προβλημάτων, ή ότι οι ηθοποιοί δε μπορούν να βγουν από αυτή την πλευρά για διάφορους λόγους, τότε ο σκηνοθέτης παθαίνει ένα εγκεφαλικό… Και δεν έχει πολύ χρόνο μέχρι να συνέλθει. Είναι πολλά που ο κόσμος δεν γνωρίζει, όπως το με πόσο κόπο γίνεται μία παραγωγή από τοπικά σχήματα στην πόλη μας, χωρίς να υπάρχει ένας επιχειρηματίας που θα δώσει χρήματα ή πολλοί χορηγοί που θα βοηθήσουν σε αυτή την προσπάθεια, όπως συμβαίνει στις μεγάλες αθηναϊκές παραγωγές. Αλλά για να είμαστε ειλικρινείς, τον κόσμο δε τον ενδιαφέρει αυτό. Πληρώνει και θέλει να δει κάτι καλό.

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το σημαντικότερο χαρακτηριστικό που πρέπει να διαθέτει κάποιος που θέλει να εξασκήσει το επάγγελμα του σκηνοθέτη; Τι δυσκολίες θα συναντήσει και τι θα αποκομίσει από την ενασχόλησή του με αυτό;

Φαντασία! Αλλά δίπλα σε αυτήν χρειάζεται υπομονή και καλοί συνεργάτες. Και οι συνεργάτες δεν είναι μόνο οι ηθοποιοί που φαίνονται στη σκηνή. Είναι όλη η ομάδα. Σκηνογράφος, μουσικός, υπεύθυνη μακιγιάζ, χτενίσματος, κοστουμιών. Το τι θα αποκομίσει, είναι υποκειμενικό. Κάθε άνθρωπος αποκομίζει εμπειρία από αυτό που κάνει. Τα υπόλοιπα εναπόκεινται στον καθένα ξεχωριστά.


Υπάρχει κάποιος σκηνοθέτης παγκοσμίου βεληνεκούς, ή κάποια ταινία του ελληνικού και διεθνούς κινηματογράφου που να σας έχει επηρεάσει ή να έχει αποτελέσει πρότυπο για εσάς;

Η σκηνοθεσία και τα έργα του Woody Allen και του Alfred Hitchcock. Τους θεωρώ εξαιρετικούς και αρκετά πρωτοποριακούς και τους δύο. Όσο για ταινίες πέρα από αυτές των συγκεκριμένων, υπάρχουν πολλές που μου άρεσαν και πολλές φορές μας επηρεάζουν και στον τρόπο γραφής ή σκέψης κατά τη διάρκεια της σκηνοθεσίας.

Με τη δύσκολη καθημερινότητα με την οποία έρχονται διαρκώς αντιμέτωποι οι περισσότεροι Έλληνες, είναι γεγονός πως το θέατρο αποτελεί για αυτούς ψυχαγωγία και ξεκούραση. Είναι έντονο το αίσθημα της ευθύνης που έχετε απέναντι στο κοινό σας;

Ναι, το είπα και πριν. Τον κόσμο δεν τον ενδιαφέρει πόσα προβλήματα έχει ένας τοπικός θίασος κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας. Τον ενδιαφέρει να δει ένα καλό αποτέλεσμα και για αυτό προσπαθώ όσο πιο πολύ γίνεται. Με ακριβές για τοπικό θίασο παραγωγές, με προσεκτικά δουλεμένα κείμενα, με καλούς ηθοποιούς. Στον «5ο όροφο» έχω την τύχη να συνεργαστώ με υπέροχους ηθοποιούς, πολύ πετυχημένους στην πόλη μας.

Υπάρχει κάποιο στοιχείο που θα ήθελε να μοιραστεί μαζί μας ο Άνθιμος Κατιρτζόγλου αναφορικά με τα μελλοντικά επαγγελματικά του σχέδια;

Όταν κάνω σχέδια έρχεται με μαγικό τρόπο ο Αϊ - Γκαντέμης και μου τα γκρεμίζει. Οπότε έπαψα να τα λέω και τα κρατάω για τον εαυτό μου μέχρι να βρω ποιος είναι αυτό ο Γκαντέμης και γιατί ασχολείται μαζί μου.

Συνέντευξη: ΜΑΡΙΑ ΣΜΗΝΑ

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση μπορείτε να βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: "5ος Όροφος" του Άνθιμου Κατιρτζόγλου στο Θέατρο Σοφούλη