ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Αρκάς, ο μαέστρος του χιούμορ και το μυστήριο της ταυτότητάς του


Ποιος είναι στα αλήθεια ο Αρκάς; Είναι ένα ερώτημα που απασχολεί πολλούς, εδώ και περίπου 40 χρόνια. Είναι ένας άνθρωπος με σοβαρά σεξουαλικά προβλήματα όπως ο “Κόκορας”; Βρίσκεται στην φυλακή όπως ο “Ισοβίτης”; Διανύει τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής του όπως οι “Συνομήλικοι”; Οι παραπάνω είναι πολλές από τις ταυτότητες που του πρόσαπταν κατά καιρούς, ανάλογα με τα κόμικς που δημοσίευε. Στην πραγματικότητα ο Αρκάς είναι ένας άνθρωπος που επιθυμεί το όνομα και η ταυτότητά του να παραμείνουν κρυφά, για λόγους που ίσως μπορούμε να υποθέσουμε.


Το αδιαμφισβήτητα μοναδικό χιούμορ του ταλαντούχου καρτουνίστα, είτε θα το λατρέψεις, είτε θα το μισήσεις, γι’ αυτό και βρίσκει φανατικούς υποστηρικτές, αλλά και εχθρούς Aπόδειξη αυτού, τα αρκετά sites που έχουν δημιουργηθεί, κρίνοντας αρνητικά το έργο του Αρκά. Τους περισσότερους εχθρούς του έργου του τους απέκτησε τα τελευταία χρόνια, από τότε που ξεκίνησε μέσω των social media, να κρίνει την πολιτική κατάσταση της χώρας.
Έχουν γίνει πολλές υποθέσεις γύρω από το από πού προέρχεται το ψευδώνυμο “Αρκάς”. Πολλοί υποστηρίζουν ότι το πραγματικό του όνομα είναι Άρης Καστρινός, απ’ όπου και το ΑΡ-ΚΑΣ και πως το επάγγελμα του είναι ψυχίατρος. Κάποιοι πιστεύουν το λιγότερο υποθετικό όνομα, Αντώνης Ευδαίμων, με το οποίο συνήθιζε να υπογράφει τις γελοιογραφίες του, τα πρώτα χρόνια συνεργασίας του με το περιοδικό Βαβέλ. Οι μόνες επίσημες βιογραφικές πληροφορίες που γνωρίζουμε από τον ίδιο είναι ότι κατάγεται από την Αρκαδία, επομένως πρόκειται για φιλολογικό παρατσούκλι και ότι είναι Έλληνας γένους αρσενικού. 


Ελάχιστοι είναι οι άνθρωποι που τον γνωρίζουν προσωπικά, κάποιοι από αυτούς είναι ο συγγραφέας Αύγουστος Κορτώ aka Πέτρος Χατζόπουλος, ο ακαδημαϊκός Πέτρος Μαρτινίδης, ο εκδότης των Βαβέλ και Παρά Πέντε, Γιώργος Μπαζίνας και η εκδότρια Άννα Πατάκη και όλοι σέβονται την προσωπική του επιθυμία να μην φανερωθεί η πραγματική του ταυτότητα. Επομένως, για κάποια φωτογραφία του ιδιαίτερου χιουμορίστα δεν γίνεται ούτε λόγος, το μόνο πράγμα που υπάρχει είναι ένα σκίτσο που ήρθε σε δημοσιότητα το 1982, μετά από επιθυμία των αναγνωστών του περιοδικού Βαβέλ να δουν πως είναι ο γελοιογράφος.


Το σχόλιο που συνόδευε το σκίτσο ήταν: “Πολλοί αναγνώστες μας, ζήτησαν επίμονα μια παρουσίαση του Αρκά, πιστεύοντας πως μετά από ένα χρόνο και ένα μήνα ζωής στις σελίδες της Βαβέλ, είναι καιρός να γίνουν οι συστάσεις. Εμείς πιστεύουμε πως το αίτημα είναι λογικό και δίκαιο. Όμως ο Αρκάς είναι τύπος εξαιρετικά συνεσταλμένος για να δεχτεί οποιαδήποτε προβολή του. Χρειάστηκε ιδιαίτερη επιμονή για να υπερνικήσουμε αυτή την έμφυτη σεμνότητά του και ιδού το αποτέλεσμα”.

Κανείς ωστόσο δεν γνωρίζει τι από όλα αυτά είναι αλήθεια, οπότε καλό θα ήταν να αφήσουμε τις εικασίες, σεβόμενοι την επιλογή του και να ασχοληθούμε με το σημαντικό του έργο, με τις βλασφημίες, τις πολιτικές ακροβασίες, τα πικάντικα λογοπαίγνια, τα κυνικά σχόλια και τα καυστικά φιλοσοφικά ερωτήματα που προκύπτουν από τη δαιμόνια πένα του.


Η πρώτη εμφάνιση των γελοιογραφιών του Αρκά, γίνεται με τις ξεκαρδιστικές ατάκες του σεξουαλικά ασταθή και νευρωτικού “Κόκορα”, το 1981 στο περιοδικό Βαβέλ και αργότερα στο περιοδικό “ΠΑΡΑ ΠΕΝΤΕ” και “ΜΙΚΡΟ ΠΑΡΑ ΠΕΝΤΕ”. Ανάμεσα σε αυτά τα χρόνια, έχει ήδη δημοσιεύσει μια νέα σειρά ιστοριών του, το “Show Business” (1983), με τους πρωτοποριακούς χαρακτήρες, τη γενειοφόρο σταρ Θέκλα, τον Ασώματο, τον γόη άγριων ερπετών Κυριάκο και τον Γαβρίλη τον θαυματοποιό.


Οι επόμενες δουλειές του είναι το “Ξυπνάς μέσα μου το ζώο” (1985) και το πολύ πετυχημένο, “Μετά την Καταστροφή” (1986). Ο Αρκάς ακολουθεί ένα συγκεκριμένο μοτίβο για την προώθηση των ιστοριών του, δημοσιεύοντάς τες σε τακτά χρονικά διαστήματα σε περιοδικά και εφημερίδες, όπως το περιοδικό “Μετρό” και το ένθετο της Ελευθεροτυπίας “Έψιλον” και έπειτα εκδίδοντάς τες σαν ξεχωριστά βιβλιαράκια.

Μετά από τα λιγότερο πετυχημένα “Ο Παντελής και το λιοντάρι” (1987) και το “Φάε το Κερασάκι” της ίδιας χρονιάς, ο διάσημος γελοιογράφος λανσάρει το 1988 την πασίγνωστη σειρά του “Ο Ισοβίτης”, ο οποίος αρχίζει να δημοσιεύεται στην εφημερίδα “Η Πρώτη”, πριν κυκλοφορήσει σε άλμπουμ και μεταφερθεί στις μικρές οθόνες σαν τηλεοπτική σειρά με μαριονέτες, που προβάλλονταν στην ΕΤ1 για πολλά χρόνια.


Οι επιτυχίες δεν τελειώνουν εδώ, αφού το 1991 δημοσιεύεται για πρώτη φορά μέσα στις σελίδες της “Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας”, η ίσως πιο διάσημη σειρά ιστοριών του, “Χαμηλές Πτήσεις”, με πρωταγωνιστές έναν πατέρα σπουργίτι που μεγαλώνει μόνος του τον κακομαθημένο γιο του, ο οποίος δεν τον συμπαθεί καθόλου. Στη συνέχεια, ο Αρκάς δημοσιεύει το 1995 μια νέα απόπειρα, η οποία γίνεται κι αυτή κλασική, ο “Καστράτο”, που αφορά τις ξεκαρδιστικές περιπέτειες ενός ευνουχισμένου γάτου, του Καστράτο και μιας φιλήδονης γάτας, της Λουκρητίας.


Τα επόμενα χρόνια, ο μεγάλος σκιτσογράφος θα δημοσιεύσει πολλές διασκεδαστικές ιστορίες, όπως τα, “Πειραματόζωα” (1998), “Καλός Λύκος” (1998), “Η ζωή μετά” (1999) με τις πολύ επιτυχημένες χιουμοριστικές απαντήσεις του στα υπαρξιακά ερωτήματα, “Συνομήλικοι” (2007), “Επικίνδυνα Νερά” (2009) και ” Μαλλί με Μαλλί” (2014). Η φήμη του Αρκά δεν μένει μόνο στην Ελλάδα, αλλά ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο, αφού τα άλμπουμ του μεταφράζονται στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, κ.α.


Από το 2015 ο Αρκάς δημοσιεύει τη δουλειά του μέσω της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης Facebook, έχοντας χιλιάδες ακόλουθους. Από τα λεγόμενα “Τα μικρά”, έχει ξεχωρίσει το πολύ έξυπνο περσινό του εύρημα “Ο Φεβρουάριος και οι Έντεκα μήνες”, με τις ξεκαρδιστικές του ατάκες.


Μόνο ένα από τα πρωτότυπα, επίκαιρα και ξεκαρδιστικά του δημιουργήματα, θα ήταν αρκετό για να τον καταστήσει κορυφαίο σκιτσογράφο. Με χιούμορ, σαρκασμό, αλλά κυρίως με σοφία, προσεγγίζει τη ζωή μέσα από τον κόσμο που έπλασε, ο οποίος σε τελική ανάλυση, είναι η πραγματικότητα με τον σαρκασμό που πρέπει. 



TOWNSENDIA Designed by ΕΡΗ Χ. Templateism.com Copyright © 2016

Εικόνες θέματος από Bim. Από το Blogger.