ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Κερασία Σαμαρά: Ήθελα να μιλήσω για τις μνήμες της γενιάς των γονιών μου



Δημιουργός μιας από τις μακροβιότερες μουσικοθεατρικές παραστάσεις στην ιστορία των θεαμάτων στην Ελλάδα. Απλή, σεμνή με ιδιαίτερη την αίσθηση της αυτοκριτικής, η Κερασία Σαμαρά μας μίλησε για την παράσταση «Άδεια Ποδηλάτου» που έγραψε η ίδια, αλλά και ερμηνεύει από το 2001 έως και σήμερα. Την συναντήσαμε στο θέατρο Αθήναιον της Θεσσαλονίκης όπου και κάναμε μια κουβέντα μαζί της εφ' όλης της ύλης. Απολαύστε την...


Υπογράφετε ως δημιουργός και ερμηνεύτρια μιας από της πλέον μακροβιότερες μουσικοθεατρικές παραστάσεις, της «Άδειας Ποδηλάτου». Θα θέλατε να μας συστήσετε την τόσο πετυχημένη δουλειά σας, την οποία και αφιερώσατε στους γονείς σας;

Η παράσταση πρωτοπαρουσιάστηκε το 2001 στη μουσική σκηνή "ΕΝΑΛΛΑΞ", που δεν υπάρχει πια. Πρόκειται για μια σειρά από ντοκουμέντα, αφηγήσεις, φωτογραφίες, τραγούδια και κυρίως επιστολές ανωνύμων, που έζησαν την πρώτη μεταπολεμική εικοσαετία. Μνήμες: η πείνα, ο εμφύλιος, η μετανάστευση, ο έρωτας, τα ξέφρενα γλέντια, η εξορία, ο αποχωρισμός, ζωντανεύουν μέσα από αυθεντικές αφηγήσεις απλών ανθρώπων, που αν και δε γράφτηκαν στην Ιστορία, έγραψαν οι ίδιοι την Ιστορία της Νεώτερης Ελλάδας. Από τότε, η παράσταση έκανε ένα μεγάλο ταξίδι 18 ετών σε τριάντα οκτώ πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, σε θέατρα, διεθνή συνέδρια και μεγάλα φεστιβάλ.

Ποια ήταν η κινητήριος δύναμη που σας ώθησε να γράψετε αυτό το κείμενο;


Ήθελα να μιλήσω για τις μνήμες της γενιάς των γονιών μου, της γενιάς που πέρασε. Σκέφτηκα αρχικά να χρησιμοποιήσω τα γράμματα του παππού μου και των συγγενών μου κι αυτό μετά επεκτάθηκε σε μια γενικότερη έρευνα που κράτησε επτά μήνες και στη διάρκεια της οποίας έψαξα για ντοκουμέντα και μαρτυρίες της εποχής 1946-1966, δηλαδή μετά τον πόλεμο και πριν την χούντα. Τις επιστολές τις βρήκα να πωλούνται στο Μοναστηράκι. Άλλες αγόρασα, άλλες μου εμπιστεύθηκαν φίλοι και συγγενείς όταν έμαθαν ότι ασχολούμαι με κάτι τέτοιο,  και άλλες βρήκα κυριολεκτικά πεταμένες στα σκουπίδια. Σιγά σιγά, άρχισα να βυθίζομαι στην εποχή και ακολούθησαν κι άλλα κείμενα κι άλλα ντοκουμέντα. Τα κείμενα που επέλεξα, τα ανακάλυψα στην Εθνική Βιβλιοθήκη, όπου κατέφυγα για να βρω ειδήσεις, άρθρα, κριτικές και αναφορές σε γεγονότα της εποχής. Όταν ολοκλήρωσα την έρευνα, άρχισα να αναζητώ τα πρόσωπα που έγραψαν και έλαβαν τις επιστολές αυτές. Βρήκα κάποιους απ’ αυτούς και σε άλλες περιπτώσεις βρήκα τους απογόνους τους. Εκεί γράφτηκε ένα άλλο έργο συγκίνησης και λυγμών που κρύφτηκε πίσω από το δικό μου, αλλά είναι πάντα εκεί, μαζί μου.




Η «Άδεια Ποδηλάτου» είναι ένας φόρος τιμής προς τις παλαιότερες γενιές. Το κείμενο είναι βασισμένο σε οικογενειακά κειμήλια, που αποτελούνται από επιστολές βασισμένες σε πόνο, πείνα, εξορία και άλλα. Ποιο ήταν το κριτήριο επιλογής αυτών των επιστολών;

Διάλεξα ό,τι με συγκινούσε περισσότερο και ό,τι πίστευα ότι θα φώτιζε πιο πολύ το κλίμα της μεταπολεμικής Ελλάδας, μέσα όμως από απλές, ανθρώπινες στιγμές. Βέβαια τελικά, τα κείμενα αυτά αποδεικνύονται μεγαλειώδη, ποιητικά, μοναδικής σπουδαιότητας, αγγίζουν την αρχαία τραγωδία, γιατί μεταφέρουν ατόφιο τον πόνο και τη δύναμη της ανθρώπινης ψυχής.


Ποια ήταν τα συναισθήματά σας μετά την θριαμβευτική επιτυχία της παράστασης, σε μία εποχή που οι παραστάσεις όχι μόνο δεν ανεβαίνουν για δεύτερη χρονιά αλλά πολλές φορές διακόπτονται λόγω «συνθηκών»;


Δεν έχω ψευδαισθήσεις. Κι εγώ στην ίδια χώρα ζω. Πιστεύω πως όλοι κινδυνεύουμε να βρεθούμε στη δίνη των καιρών και του καθοδηγούμενου γούστου και ότι κάθε επιτυχία είναι δυνάμει παροδική.


Σίγουρα οι καλές κριτικές ενθουσιάζουν και ενθαρρύνουν έναν καλλιτέχνη να συνεχίσει το έργο του. Η Κερασία Σαμαρά όμως, πώς αντιδρά σε μία κακή κριτική;


Δεν είχα ιδιαίτερα κακές κριτικές σε όλα αυτά τα χρόνια, εκτός από ελάχιστες. Μία μάλιστα, απ’ αυτές, αυτοαναιρέθηκε, γιατί ο κριτικός αυτός, μου είχε φωνάξει αυθόρμητα «μπράβο» στην διάρκεια της παράστασης. Το ξέχασε προφανώς. Όμως, την έχω αυτήν την εμπειρία και μπορώ να σας πω. Πρώτα απ’ όλα παίζει ρόλο ποιος γράφει την κριτική και μετά γιατί την γράφει. Αν προσπεράσουμε την όποια ενδεχόμενη μεροληψία και έχουμε μια αληθινή κριτική, κακή,  αλλά εμπεριστατωμένη και καλής πρόθεσης, τότε διαβάζω προσεκτικά και κρατάω ό,τι θα μπορούσε να με βοηθήσει να βελτιώσω αυτό που κάνω. Αλλά αυτό δεν έχει συμβεί μέχρι τώρα. Το «ποιος» και το «γιατί», με σταματούν από το να πάω στο τρίτο στάδιο.


Εκτός από το αδιάψευστο ταλέντο σας στην υποκριτική διαθέτετε και μία βελούδινη φωνή. Υπήρξαν φορές που υπερίσχυσε ένα από τα δύο ταλέντα σας και νιώσατε περισσότερη κλίση προς αυτό; 


Πρώτα απ’ όλα σας ευχαριστώ πολύ. Και απαντώ ότι θα μπορούσα να σταματήσω να τραγουδώ δημοσίως, αλλά δεν θα μπορούσα να σταματήσω να παίζω και να σκηνοθετώ. Τραγουδάω γιατί μου αρέσει, γιατί εξυπηρετεί τη θεατρική δράση, τραγουδάω για τους φίλους μου. Αλλά δεν είμαι τραγουδίστρια.



Ποιος είναι ο χαρακτήρας που έχετε υποδυθεί και έμεινε ανεξίτηλος στη μνήμη σας. από την αρχή της καριέρας σας έως και σήμερα; 

Η «Άδεια Ποδηλάτου» είναι το αγαπημένο μου δημιούργημα, γιατί δεν είναι ένας ρόλος, είναι πολλοί. Δεν είναι μόνο ρόλοι, είμαι εγώ. Δεν είμαι εγώ, είναι οι άλλοι, είναι η Ελλάδα, είναι ο Λαός, ο Άνθρωπος.

Εάν σας δινόταν η επιλογή να επιλέξετε μεταξύ του θεάτρου και της τηλεόρασης ποιο από τα δύο θα επιλέγατε και γιατί; 


Ούτε καν τίθεται θέμα επιλογής. Ποια τηλεόραση;


Τέλος, θα θέλατε να μοιραστείτε τα μελλοντικά σας σχέδια, με τους αναγνώστες της Townsendia;


Θα έχω την χαρά και την τιμή να συνεργαστώ με την αγαπημένη μου Βέρα Κρούσκα. Θα ανεβάσουμε το "ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΜΙΑΣ ΜΑΝΤΟΝΑ", μονόπρακτα του Tennessee Williams. Θα πρωταγωνιστήσει η Βέρα κι εγώ θα σκηνοθετήσω και θα συμμετάσχω επίσης. Μαζί μας θα είναι και ο υπέροχος, εκλεκτός συνάδελφος, ο εξαιρετικός Ζαχαρίας Ρόχας.


Κατόπιν θα σκηνοθετήσω το έργο του Ανδρέα Στάικου "ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΜΑΓΕΙΡΙΚΕΣ", που έχει μεταφραστεί σε τριάντα δύο γλώσσες και έχει παιχτεί ακόμη και στην Comedie Francaise. Και τα δύο θέλω να τα φέρω στην πεντάμορφη Θεσσαλονίκη. Μακάρι να τα καταφέρω!

Σας ευχαριστούμε θερμά για την πολύ όμορφη κουβέντα μας.

Εγώ σας ευχαριστώ θερμότατα για την φιλοξενία και τις υπέροχες ερωτήσεις σας.

Info:
Άδεια Ποδηλάτου                 
ΣΥΛΛΗΨΗ –ΣΥΝΘΕΣΗ- ΕΠΙΛΟΓΗ και ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ: ΚΕΡΑΣΙΑ ΣΑΜΑΡΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΦΩΤΩΝ: ΔΗΜΟΣ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: ΕΛΕΝΑ ΓΕΡΟΔΗΜΟΥ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΦΙΣΑΣΕΝΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Θεατρική εταιρεία ΘΕΣΙΣ www.thesisproduction.gr

Ερμηνεύει η Κερασία Σαμαρά    
Στο πιάνο ο Γιώργος Κομπογιάννης

Θέατρο Αθήναιον
Βασ. Όλγας 35   
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΜΟΝΟΝ ΓΙΑ 9 ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Από 28 Σεπτεμβρίου, κάθε Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00.

TOWNSENDIA Designed by ΕΡΗ Χ. Templateism.com Copyright © 2016

Εικόνες θέματος από Bim. Από το Blogger.