ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΚΑΤΖΗΣ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΓΙΑ ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΟΥΣ


Τι να πρωτοπεί κανείς για τον μοναδικό Δημήτρη Σακατζή, ο οποίος μας έκανε την τιμή να συνομιλήσει μαζί μας για την παράσταση "Εξομολογήσεις" που παρουσιάζεται αυτό τον καιρό στο Θέατρο Τ, μετά τη θερμή υποδοχή που γνώρισε πολυχώρο «Ενώ». Διαβάστε την αποκαλυπτική "εξομολόγηση" του γνωστού σκηνοθέτη για το έργο, για τον Παπαδιαμάντη και για το τι σημαίνει θέατρο...

Είστε ο σκηνοθέτης της παράστασης «Εξομολογήσεις». Τι διαδραματίζεται επί σκηνής και τι είναι αυτό ωθεί τον κόσμο να παρακολουθήσει την παράσταση αυτή κατά τη γνώμη σας;

Αυτό που βλέπουμε να διαδραματίζεται επί σκηνής είναι μια μικρή χιονοστιβάδα από εικόνες ήχους, μουσικές και λόγο, που ζωντανεύουν τον κόσμο και την εποχή του Παπαδιαμάντη. Αυτό που ωθεί τον κόσμο να την παρακολουθήσει είναι κατ’ ομολογία των θεατών η ζωντάνια και το χιούμορ της παράστασης, ένα χιούμορ που όπως μου λένε δεν περίμενε κανείς ότι θα κρυβόταν μέσα στο λόγο του Παπαδιαμάντη.


Πέραν της σκηνοθεσίας είστε υπεύθυνος και για τη δραματουργική επεξεργασία. Ποια διηγήματα επιλέξατε για το ανέβασμα του έργου και με ποια κριτήρια έγινε αυτό;

Επέλεξα της Κοκκώνας το σπίτι, τον Αλιβάνιστο και τον Αμερικάνο. Και τα τρία είναι αφιερωμένα στον έρωτα. Στο καθ’ ένα όμως από αυτά ο έρωτας έχει διαφορετική κατάληξη.

Τι βρίσκετε ενδιαφέρον στο λόγο του Παπαδιαμάντη και επιλέξατε να τον κρατήσετε αυτούσιο στο κείμενο; Σίγουρα είναι μια διάλεκτος που δεν συμβαδίζει με την εποχή.

Ο Παπαδιαμάντης θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες λογοτέχνες και αυτό δεν είναι τυχαίο. Η γλώσσα που χρησιμοποιεί υπακούει στους κανόνες της ψυχής του. Είναι απίθανο πως η Σκιαθίτικη ντοπιολαλιά παντρεύεται με τη λόγια γλώσσα και συνυπάρχουν σε τέτοια αρμονία που θα την ζήλευαν πολλά σύγχρονα ζευγάρια. Θεματικά τα διηγήματά του δείχνουν απλά, όμως οι ρυθμοί, οι μελωδίες και η μικρές μουσικές αποχρώσεις με τις οποίες είναι κεντημένος ο λόγος του δημιουργούν τέτοιες συναισθηματικές εντάσεις που δύσκολα βρίσκεις σε σύγχρονα κείμενα. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι στην αρχή είχα μια αγωνία, μα μέχρι στιγμής τουλάχιστον δεν βρέθηκε κάποιος που να παραπονεθεί για το ότι δεν κατάλαβε την γλώσσα.


Πείτε μας λίγα λόγια για τους συντελεστές αυτής της παράστασης. Ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά της συνεργασίας σας;

Κάθε συνεργασία είναι ένας χορός, μια πάλη, ένα παιχνίδι, ένα κομμάτι ζωής. Καλώς ή κακώς δεν αποτίμησα ποτέ στις συνεργασίες μου με τους ανθρώπους τα θετικά και τα αρνητικά. Συνήθως αφήνομαι και συγκινούμαι μαζί τους.

Επιλέξατε να δημιουργήσετε μια παράσταση που το θέμα της δεν είναι στην επικαιρότητα. Αντιθέτως μας μεταφέρει αρκετά χρόνια πίσω. Ποια ήταν η έμπνευσή σας;

Ο έρωτας ήταν η έμπνευση, ο έρωτας είναι το θέμα και ο έρωτας είναι πάντα επίκαιρος και αναγκαίος όσο και η ανάσα.


Γνωρίζουμε πως έχετε διδάξει θεατρική αγωγή σε δημοτικά σχολεία της Θεσσαλονίκης. Τα παιδιά δείχνουν ενδιαφέρον για τον κόσμο της τέχνης ή αδιαφορούν;

Αυτό που θα πρέπει κάποια στιγμή οι ‘ενήλικες’ να χωνέψουμε, είναι ότι ο κόσμος των παιδιών, είναι ένας κόσμος τέχνης. Εμείς, αδιαφορούμε μάλλον για τον κόσμο τους και προσπαθούμε να επιβάλουμε κανόνες που ανταποκρίνονται περισσότερο στην  κλειδωμένη μας ψυχή και σε πιο ‘πνευματικούς’ κατ’ εμάς κόσμους.

Σήμερα, στην εποχή της κρίσης, τι ρόλο πιστεύετε ότι παίζει το θέατρο;

Καταφύγιο... ένα καταφύγιο για τους ονειροπόλους. Μία γη στην οποία η αγάπη επιτρέπεται. 


Πώς πιστεύετε ότι  θα μπορούσαμε να ωθήσουμε τους νέους ανθρώπους να παρακολουθούν συχνότερα θεατρικές παραστάσεις στον σημερινό κόσμο της χαοτικής τεχνολογίας;

Ζούμε μια περίεργη εποχή. Όλοι περιμένουν, θέλουν και φοβούνται ότι κάτι θα αλλάξει. Κι ο φόβος σε ‘κλείνει’, σε απομονώνει. Το θέατρο από την άλλη είναι μία κοινωνική διαδικασία και διεκδικεί συμ-μετοχή και συν-κίνηση. Δεν γνωρίζω αν υπάρχει συνταγή για να στραφούν οι νέοι στο θέατρο. Πιστεύω ότι αρκεί να κάνουμε καλά αυτό που αγαπάμε.

Πείτε μας το πιο ωραίο συναίσθημα που έχετε νιώσει τόσο ως ηθοποιός όσο και ως σκηνοθέτης.

Αυτό που λέμε πλήρωση...

Ποια είναι τα επαγγελματικά σας σχέδια για το κοντινό μέλλον;

Έχω σταματήσει να κάνω επαγγελματικά σχέδια και γενικότερα έχω σταματήσει να κάνω σχέδια. Όσες φορές το επιχείρησα έπεσα έξω. Οπότε προτιμώ να κάνω τα  πράγματα που θέλω, την ώρα που μπορώ.


Συνέντευξη: ΕΛΕΝΑ ΓΙΑΜΑΛΙΔΟΥ

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: 'ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΙΣ' ΣΕ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΑΚΑΤΖΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ Τ