ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

ΑΡΓΥΡΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΝΕΚΑΘΕΝ ΔΙΗΓΟΥΝΤΑΝ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΥΦΟΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΟΜΗ


Πριν λίγες μέρες είχε πρεμιέρα η μουσικοθεατρική παράσταση "Τι είναι αυτό που το λένε Αγάπη". Εμείς συναντήσαμε τον άνθρωπο, που έντυσε μουσικά την αναμφισβήτητα πολυσυζητημένη παράσταση, τον Αργύρη Παπαδόπουλο. Με τις μουσικές του διασκευές μας ταξίδεψε στην εποχή που διαδραματίζεται το έργο. Απολαύστε τον! 

Ντύσατε μουσικά αλλά και διασκευάσατε τα τραγούδια της μουσικοθεατρικής παράστασης "Τι είναι αυτό που το λένε Αγάπη". Ορμώμενος από τι έγινε η επιλογή των τραγουδιών;

Αρχικά θα ήθελα να σας ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου για τη φιλοξενία σας. Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους συνεργάτες μου, Ιωάννα Τάλμπη και Αστέρη Νάτσιο για την ευκαιρία που μου έδωσαν να δουλέψω κοντά τους. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να διευκρινιστεί ο όρος διασκευή, δίνοντας μια πιο σαφή εικόνα για το πως αντιμετωπίζεται στη συγκεκριμένη παράσταση. Στις μέρες έχει επικρατήσει ο όρος διασκευή να σημαίνει η ενορχήστρωση ενός παλαιότερο κομματιού χρησιμοποιώντας μοντέρνα ηχοχρώματα. Ο δόκιμος όμως όρος είναι αυτός της μεταγραφής, η μεταφορά δηλαδή του μουσικού κειμένου κυρίως στα ρεμπέτικα τραγούδια από το πρωταρχικό όργανο που είναι το μπουζούκι στο πιάνο. Η επιλογή των τραγουδιών έγινε με βάση τις εκτελεστικές ικανότητες των ηθοποιών καθώς επίσης και με βάση την συλλογική αισθητική του έργου.


Θεωρούμε ότι οι παραστάσεις που έχουν μουσικούς επί σκηνής σπανίζουν. Πώς νιώθετε που θα βρίσκεστε και εσείς επί σκηνής;

Νιώθω λιγάκι αγχωμένος αφενός γιατί συμμετέχω για πρώτη φορά σε μια μουσικοθεατρική παράσταση και αφετέρου διότι πέρα από το μουσικό μου ρόλο, εκτελώ και χρέη ηθοποιού κάτι το οποίο είναι πρωτόγνωρο για μένα.

Η ιστορία έδειξε ότι τα ρεμπέτικα τραγούδια έχουν να πουν κάτι. Στα τραγούδια που θα ακουστούν στην παράσταση που συμμετέχετε, μετά τη διασκευή, συνεχίζουν να διηγούνται αλήθειες;

Τα τραγούδια ανέκαθεν διηγούνταν αλήθειες ανεξάρτητα με το ύφος την δομή και την χρονολογία τους. Το βασικό ερώτημα είναι αν μπορεί η αλήθεια τους να αγγίξει τους πάντες. Η απάντηση είναι σαφώς αρνητική διότι η αλήθεια στην τέχνη διαφέρει από ακροατή σε ακροατή. Αυτό σημαίνει ότι όποιο και να είναι το "περιτύλιγμα" το τελικό αποτέλεσμα ανήκει στο κοινό.        

Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας οδήγησαν να ασχοληθείτε με την επιμέλεια της μουσικής στη συγκεκριμένη μουσικοθεατρική παράσταση, πόσο μάλλον στην επιλογή ενός αναμφισβήτητα απαγορευμένου είδους της εποχής;

Ανέλαβα την επιμέλεια της παράστασης διότι γοητεύτηκα διαβάζοντας το κείμενο της Ιωάννας Τάλμπη. Ταυτίστηκα τόσο με τους ρόλους και την εποχή αναφοράς του έργου, που θεώρησα πως είναι μία ευκαιρία να ξεγελάσω το χρόνο γυρίζοντας σε μια εποχή που θα ήθελα να είχα ζήσει. Επίσης, το ρεμπέτικο τραγούδι υπήρξε ένας είδος στο οποίο αφενός έτρεφα ιδιαίτερο θαυμασμό ως προς την ιστορία και το άκουσμά του, αφετέρου ποτέ δεν μου δόθηκε η ευκαιρία να έρθω εμπράκτως σε επαφή με αυτό.      


Πείτε μας τους λόγους που σας οδήγησαν να διασκευάσατε τα τραγούδια της μουσικοθεατρικής παράστασης; Είναι θέμα πνευματικών δικαιωμάτων ή θεωρήσατε ότι καθ' αυτόν τον τρόπο "δένουν" περισσότερο με την παράσταση;

Η μεταγραφές όπως προαναφέρθηκε έγιναν με βάση την αισθητική που θέλαμε να περάσουμε έχοντας στην διάθεσή μας μόνο ένα πιάνο. Δεν υφίσταται θέμα πνευματικών δικαιωμάτων σε τραγούδια, τα οποία ξεπερνούν το 20ο  έτος κυκλοφορίας τους.  
  
Πόσο εύκολο θεωρείτε ότι είναι το πάντρεμα το λαϊκών τραγουδιών με αυτό των ρεμπέτικων;

Καθόλου εύκολο. Πάντα ο πειραματισμός ανάμεσα σε δύο η περισσότερα είδη, τα οποία αριθμούν σχεδόν ένα αιώνα ζωής, εγκυμονεί κινδύνους. Ο τρόπος προσέγγισής τους πρέπει να γίνει με μία ιδιαίτερη "φινέτσα" ώστε να μην αλλοιωθούν βασικά χαρακτηριστικά της υφής τους.

Στο Δελτίο Τύπου παρατηρήσαμε ότι η παράσταση θα αναφερθεί στην ξενιτιά κάτι που εντοπίζεται και σήμερα στη χώρα μας, λόγω της οικονομικής κρίσης. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν κοινά στις σκέψεις των ανθρώπων του τότε με τον ξεριζωμό του τώρα;

Τότε υπήρχε ένας πόλεμος στην μέση. Οι άνθρωποι έπρεπε αρχικά να ξενιτευτούν για να παραμείνουν στη ζωή και έπειτα να δημιουργήσουν μία καλύτερη ζωή. Τώρα διανύουμε έναν οικονομικό πόλεμο, που ενώ θεωρητικά δεν πεθαίνεις άμεσα, το αποτέλεσμα ως προς τις σκέψεις των ανθρώπων είναι κοινό. Φόβος, αβεβαιότητα, άγχος, κοινωνικοπολιτική αστάθεια. Ωστόσο, στη χώρα μας, παρατηρείται το εξής οξύμωρο, ενώ μεταναστεύουμε για ένα καλύτερο αύριο, από την άλλη δεχόμαστε μεγάλη εισροή προσφύγων από ανατολικές χώρες.   
      

Ποιο είναι το είδος της μουσικής που ακολουθείτε εσείς προσωπικά;

Σπούδασα ανώτερα θεωρητικά και πιάνο, ενώ είμαι τελειόφοιτος στην σχολή καλών τεχνών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών στην κατεύθυνση σύνθεσης του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου, με καθηγητή τον κ. Χρήστο Σαμαρά. Όπως καταλαβαίνεται προέρχομαι από τον κόσμο της κλασσικής μουσικής. Όμως έχω ασχοληθεί σχεδόν με όλα τα είδη της μουσικής. 
   
Στο μέλλον θα σας ενδιέφερε να γράφετε μουσική για θεατρικές παραστάσεις ή θα θέλατε να ασχοληθείτε με τη δισκογραφία.

Στον παρελθόν υπήρξα δισκογραφικά ενεργός τόσο ως μέλος συγκροτημάτων όσο και ως αυτόνομος μουσικός. Η δισκογραφική διαδικασία ως συνθετική προέκταση πλέον δεν μου δημιουργεί κανένα πόλο έλξης. Ασχολούμαι ως επί το πλείστον με την σύνθεση μουσικής δωματίου. Εντούτοις το film music καθώς και η μουσική για θεατρικές παραστάσεις ίσως με απασχολήσουν στο προσεχές μέλλον. 

Μιλήστε μας για τα μελλοντικά σας σχέδια...

Μουσική-μουσική-μουσική…


Συνέντευξη: ΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: