ΕΠΙΚΑΙΡΑ

6/recent/ticker-posts

ΕΥΗ ΤΖΩΡΤΖΗ: Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΤΗ, ΔΕΝ ΑΦΗΝΕΙ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ


Μία πολυπράγμων καλλιτέχνις, ηθοποιός, χορεύτρια, performer. O λόγος για την Εύη Τζώρτζη, που έχει κάνει σπουδαίες συνεργασίες και ταυτόχρονα έχει αποδείξει πόσο ταλαντούχα είναι. Η αφορμή για τη συζήτηση μας ήταν το ''δεm.e.t.a.'', η performance, που θα παρουσιάσει τις επόμενες μέρες στη Θεσσαλονίκη, την οποία θεωρεί πια ''βάση'' της.

‘’Modified estimated time of arrival: Μια ιστορία αφύπνισης και απελευθέρωσης’’, ο τίτλος του performance, που θα παρουσιάσετε σύντομα στη Θεσσαλονίκη. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτό σας το εγχείρημα.

Πρόκειται για μια χοροθεατρική προσέγγιση στην καθημερινότητα μας, αυτή την οποία βιώνουμε πολλές φορές ως άνθρωποι-ρομπότ, προγραμματισμένοι στη δουλειά και υπνωτισμένοι από τα ΜΜΕ. Τι μπορεί όμως να συμβεί, όταν η πτώση έρχεται να ξυπνήσει τον αληθινό μας εαυτό;

Η απαρχή αυτής της παράστασης ξεκίνησε το 2010 μέσω του video dance art ‘’antanaclasis’’. Πόσο έχει διαφοροποιηθεί έως σήμερα το τελικό αποτέλεσμα και τι σας οδήγησε στις εκάστοτε αλλαγές;

Η διαδικασία παραγωγής του συγκεκριμένου video ήταν για μένα μια κατάσταση δημιουργικής εγκυμοσύνης, ξεκίνησε από μια ερασιτεχνική προσπάθεια και εξελίχθηκε βήμα βήμα σε ένα επαγγελματικό video, που προβλήθηκε σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ήταν η πρώτη φορά, που από ηθοποιός και χορεύτρια πέρασα στο στάδιο του δημιουργού. Το ενδιαφέρον, όμως, ήταν ότι ένιωσα ότι αυτή η ιστορία και το μήνυμα που θέλω να μεταφέρω δεν τελείωσαν εκεί. Τότε,σε συνεργασία με την χορογράφο Στέφανι Τσάκωνα, δασκάλα μου στη Δραματική σχολή του ΚΘΒΕ και όχι μόνο, φτιάξαμε την ιστορία. Και τώρα πια,νιώθω ότι αυτή η ιστορία μπορεί να ειπωθεί ξανά με νέα ματιά, μια και είναι πιο επίκαιρη παρά ποτέ.

Στη σκηνή βρίσκεστε εσείς και μία οθόνη. Πιστεύετε ότι μέσω του performance σας ένας θεατής, που δεν έχει εξοικειωθεί με τέτοιου είδους παραστάσεις, θα μπορέσει να ανακαλύψει πλήρως τα νοήματα, που θέλετε να δώσετε;

Στις προηγούμενες παρουσιάσεις αυτό έγινε εφικτό. Η γλώσσα του σώματος είναι παγκόσμια και πολύ δυνατή, δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας για το τι συμβαίνει. Μένει να το δείξει το αποτέλεσμα κι αυτή τη φορά.


Το θέμα της παράστασής σας εξελίσσεται γύρω από την τηλεόραση και τις συνέπειές της στον άνθρωπο. Ποια είναι η προσωπική σας άποψη ως πολίτης σχετικά με αυτόν τον ‘’νέο’’ κόσμο, που έχει δημιουργηθεί;

Αυτός ο «Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος» (για να παραφράσω τον τίτλο του διάσημου βιβλίου του Άλντους Χαλξλεϊ), ο κόσμος της εικόνας, έχει χρόνια πια, που έχει κυριεύσει και εξουσιάζει όλο τον κόσμο. Και είτε μιλάμε για την συσκευή της τηλεόρασης, είτε για τους υπολογιστές, που αναπαράγουν επίσης εικόνες, η δύναμη παραμένει. Πως οριοθετείται αυτή η δύναμη είναι το ερώτημα. Και από ποιόν.

Ως καλλιτέχνις θεωρείτε ότι τα Μ.Μ.Ε. αποφέρουν πια μόνο την ηθική κατάρρευση του ατόμου ή μπορούν ακόμα να δώσουν τα θετικά στοιχεία, που διαθέτουν;

Η απάντηση σ’αυτήν την ερώτηση συνδέεται με την αμέσως προηγούμενη ερώτηση. Τεράστια οικονομικά συμφέροντα ασκούν έλεγχο μέσω των ΜΜΕ, διακινούν τις ιδέες, που θέλουν, ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις κάποιες φορές. Οπότε, θετικά στοιχεία και θετική επιρροή υπάρχουν αλλά δυστυχώς σε ελάχιστες περιπτώσεις.

Ας μιλήσουμε για την πορεία σας γενικότερα... Έχετε συνεργαστεί με σπουδαίους σκηνοθέτες στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Ποια είναι τα στοιχεία, που θα λέγατε ότι σας προσέφεραν στην εξέλιξη της καριέρας σας;

Κάθε συνεργασία είναι ένα δημιουργικό ταξίδι. Και, όπως σε κάθε ταξίδι, αυτό που μένει είναι η έκπληξη ότι υπάρχουν πάντα πολλά ακόμη, που δεν ξέρεις, ειδικά όταν μαθαίνεις από ανθρώπους με εμπειρία. Κι αυτό συμβαίνει περιέργως και όταν η συνεργασία δεν είναι καλή.


Έχετε κάνει, επίσης, σεμινάρια butoh με σπουδαίους καλλιτέχνες του είδους, αν και στη χώρα μας δεν έχει αναγνωριστεί ιδιαίτερα. Τι είναι αυτό, που σας ελκύει και ασχολείστε με το butoh;

Να πούμε καταρχήν ότι το butoh είναι χορός ιαπωνικής προσελεύσεως, για όσους δεν το γνωρίζουν, ένας χορός, που ενώνει το σώμα με το πνεύμα και τον χορό με το θέατρο. Για μένα ήταν μια αποκάλυψη η πρώτη φορά, που γνώρισα το butoh, και μάλιστα από τον Masaki Iwana, από τους πιο ιδιαίτερους χορευτές και δασκάλους του είδους. Ήταν ένας νέος κόσμος, όπου αυτό, που οδηγεί την κίνηση είναι τα ”εσωτερικά τοπία ” του καθενός, όχι η σκέψη, όχι το συναίσθημα, όχι η χορογραφία. Ακολούθησαν κι άλλα σεμινάρια αλλά και παραστάσεις. Για μένα πια είναι τρόπος έκφρασης, μέσα εκεί νιώθω ελεύθερη. Η performance “m.e.t.a. “ έχει επιρροές από αυτό το είδος χορού και σίγουρα θα έχουν και οι υπόλοιπες δουλειές μου.

Χορός, τραγούδι, performances... Όλα αυτά από μία ταλαντούχα γυναίκα, όπως εσείς. Πώς θα περιγράφατε την τέχνη στη ζωή σας;

Η τέχνη στη ζωή μου είναι το παράλληλο σύμπαν όπου όλα έχουν διαφορετικές διαστάσεις και τον κυρίαρχο λόγο έχει το αόρατο που μας καθορίζει. Και είναι μια άλλη γλώσσα επικοινωνίας με τον κόσμο.

Η Martha Graham πίστευε ότι ‘’ο χορός είναι η κρυμμένη γλώσσα της ψυχής’’. Συμφωνείτε με αυτό ή στην προσωπική σας ζωή έχετε άλλες ασχολίες σε προτεραιότητα;

Συμφωνώ απόλυτα με την Martha Graham. Για μένα, όμως, τον τελευταίο καιρό εμφανίστηκε η ανάγκη να χρησιμοποιήσω ξανά τον λόγο, είμαι ηθοποιός άλλωστε. Και εκάστοτε γράφω. Ο απώτερος σκοπός είναι η δημιουργία μιας performance όπου ο λόγος, η κίνηση και η φωνή θα αποτελούν ένα αδιάσπαστο σύνολο. Βέβαια, αυτή είναι και η παγκόσμια τάση πια, η ένωση όλων των τεχνών επί σκηνής.


Θα βρεθείτε στη Θεσσαλονίκη με το ‘’Modified estimated time of arrival: Μια ιστορία αφύπνισης και απελευθέρωσης’’ στις 28 και 29 Απριλίου. Έπειτα, τι θα ακολουθήσει; Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Η Θεσσαλονίκη είναι πια η βάση μου. Τα επόμενα σχέδια μου, λοιπόν, αφορούν αυτή την πόλη. Μια θεατρική παράσταση και μια ταινία μικρού μήκους. Και πάντα υπάρχει χώρος για το απρόβλεπτο.

Συνέντευξη: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΑΥΡΟΚΕΦΑΛΟΥ

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: MODIFIED ESTIMATED TIME OF ARRIVAL: ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΦΥΠΝΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΣΤΟ VITRUVIAN THING